I høst har det vært fire hendelser som har ført til at folket har hatt avgrensa eller ingen mulighet til å kontakte nødetatane. Foto: Gunstein Myhre / Nkom

Tilsynsrapport trolig klar før jul

I høst har det vært fire hendelser som har ført til at folket har hatt avgrensa eller ingen mulighet til å kontakte nødetatene. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) skriver i en pressemelding at de arbeider med tilsynsrapport som skal omfatte alle disse, og den skal etter planen være klar før jul.

Publisert Sist oppdatert

Dette er hendelsene:

  • 29. august var 112 rammet av utfall i nesten 2,5 timer, og innringerne fikk ikke kontakt med nødsentralene.
  • 16. september oppsto det en feil som gjorde at samtaler til nødnumra ble oppfatta som stumme anrop hos nødetatene. Anropene fra Telenors kunder til 113 viste dessuten tidvis feil telefonnummer fra innringer.
  • Utfallet natta mellom 17. og 18. oktober varte i over tre timer. Nødnumra 110 og 112 ble berørt, men situasjonen ble avhjulpet av reserveløsninger. 
  • 13. november opplevde Telenor feil på flere systemer knyttet til mobilnettet. 110, 112 og 113, pluss 02800, fungerte ikke som normalt fra 10.25 til 16.40. I tillegg var det i samme periode lang oppkoblingstid for vanlige samtaler.

– Allerede etter første hendelse 29. august varslet Nkom tilsyn mot Telenor. Dessverre har flere hendelser ført til at tilsynet er utvidet i flere runder, og det tar derfor lengre tid å ferdigstille denne, sier direktør i Nkom John-Eivind Velure.

Han sier videre:

– Vi forstår at mange har behov for å få svar på hvorfor dette har skjedd og hva konsekvensene blir for Telenor, og vi kan forsikre om at vi jobber så effektivt og grundig som mulig. Vi planlegger å ferdigstille tilsynsrapporten før jul. I den sammenheng vil vi offentliggjøre våre hovedfunn og foreløpige konklusjon i saken.

Telenor vil få tre uker på å komme med sin tilbakemelding.

Powered by Labrador CMS