«Til politikerne i den tverrpolitiske aksjonsgruppa Sammen for et bedre oppvekstmiljø i Selbu»
Ragnhild Uglem ønsker på vegne av mange ansatte i to av Selbus barnehager å si noe om hva de i barnehagen gjør for å fremme et godt oppvekstmiljø i dette innlegget.
Du leser nå et meningsinnlegg, som uttrykker skribentens holdning.
Vi vil først berømme politikere for at de ønsker å fremme et bedre oppvekstmiljø for barn og unge i Selbu og at det ble dannet en tverrpolitisk gruppe som skal jobbe med dette. Første ledd i dette var som kjent arrangementet som ble holdt 02.10.24 i Tælet. Programmet og temaene var gode, men vi i barnehagen og barnehagelærere er skuffet over å ikke ha blitt nevnt eller invitert inn, da barnehagen faktisk er den første fellesarenaen barna møter utenfor familien sin.
Slik det kommer fram i artikkelen i Selbyggen 26.09.24 legges det flere ganger vekt på at alle institusjoner og innbyggere må engasjere seg. Vi som jobber i barnehagen vet at grunnlaget for et godt psykososialt miljø begynner allerede når barna begynner barnehagen. Jeg ønsker derfor på vegne av ansatte å si noe kort om hva vi i barnehagen gjør for å fremme et godt oppvekstmiljø og hva vi mener er viktig for å kunne følge opp dette enda bedre.
I Lov om barnehager som omhandler psykososialt barnehagemiljø står det blant annet at barnehagen skal forebygge tilfeller hvor barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø ved å arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna. Når barnehagen, et barn eller foreldre forteller at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø skal barnehagen undersøke og så langt det finnes egnede tiltak, sørge for at barnet får et trygt og godt barnehagemiljø. Et godt psykososialt barnehagemiljø innebærer ikke bare fravær av krenkelser, men at barnet selv opplever at det er trygt og godt i barnehagen, at det føler seg inkludert i barnegruppa og at det å gå i barnehagen er en positiv opplevelse.
Det er alltid de ansatte som har ansvaret for relasjonene i barnehagen. De er ansvarlige for at alle barn opplever at de er viktige, at de blir sett og hørt og at de får være med i lek. Barnehageansatte er tett på barna gjennom hele dagen, og fanger opp barn som ikke har det bra. Det er derfor viktig for oss er at det er nok tid og ansatte til å til å følge opp det vi observerer. Vi opplever at det er bedre å jobbe tett med barna og foreldrene tidligst mulig, da dette kan bli mer utfordrende jo eldre barna blir og utfordringene dermed større.
Vi vil også vise til Utdanningsforbundet sin kampanje som heter Tid for de minste, som blant annet legger vekt på at det er i barnehagen barna gjør seg sine første erfaringer for livet og lærer det de skal ha med seg på veien videre. Nok ansatte i barnehagen er nødvendig for at disse erfaringene skal bli gode. Det er derfor viktig for oss at det satses på nok - og økt bemanning. For i en hverdag preget av nye inntrykk, relasjoner og utfordringer med å finne sin plass blant jevnaldrende er barna avhengig av nok og kompetente ansatte. Har man nok og kompetente ansatte vil flere barn oppleve tryggheten som gir det nødvendige grunnlaget for deres utprøving av sosiale omgangsformer, utvikling av vennskap og utforskning av omgivelsene. For liten grunnbemanning kan gjøre barn mer sårbare enn de behøver å være.
Er politikerne enig i at tidlig innsats helt fra barnehagealder av vil kunne gi ett bedre grunnlag for ett godt oppvekstmiljø for barn og unge i Selbu? Har politikerne tenkt på om økt grunnbemanning kan være med å sikre et godt grunnlag for oppvekstmiljøet?
På vegne av engasjerte barnehagelærere ved Tømra og Innbygda barnehage – Ragnhild Uglem, styremedlem i Utdanningsforbundet og assisterende styrer ved Tømra og Innbygda barnehage.