Nyheter
– Vi ser at det er foreldre som skaper de mest trafikkfarlige situasjonene i området
Selv om mye har blitt bedre etter at gjennomkjøring ble forbudt i Bellområdet på dagtid, er det fortsatt flere utfordringer når det kommer til trafikksikkerheten for våre barn i området.
– Må en holdningsendring til
Kristin Balstad, rektor ved Bell barneskole, sier at problemet med traktorer, firhjulinger og ATV-er som suste gjennom området på dagtid har blitt borte etter at skiltene om forbud om gjennomkjøring mellom 08.00 og 14.30 kom opp.
– Mye har blitt bedre, men det er fortsatt en vei å gå. Vi ser at det er foreldre som skaper de mest trafikkfarlige situasjonene i området når de slipper av og henter barna sine, forteller Balstad.
Det er laget en parkeringssone og droppsone foran Gimle som skal brukes til disse formålene, men likevel sier Balstad at hun observerer foreldre som kjører opp til videregående for å slippe av barna, og at flere slipper av barna i krysset nedom Hårstadlia og tar en u-sving når de skal snu.
– Det ble bedre etter i fjor, men flere kan bli mye flinkere. Jeg er av den formening om at alle barn klarer å gå strekningen fra der bussene stopper og opp til skolen. Men det er nok litt slik at vi skal kjøre nærmest døra og parkere lengst inn, sier Balstad.
Hun påpeker i tillegg at det nye uteområdet ved skolene har hjulpet en del.
– Det er færre som krysser veien etter at vi fikk det store området, så det er mye tryggere enn tidligere heldigvis. Men i bunn og grunn tror jeg det er en holdningsendring som skal til. At alle tar ansvar for å følge skiltene.
– Folk orker ikke å gå
Elin Skrødal er rektor ved Selbu Ungdomsskole, og sier at hun syns ting fungerer bra på dagtid.
– Jeg ser at en del av foreldrene har oppdaget droppsonen på parkeringsplassen og bruker den. Det er vel en og annen slenger som tar noen u-svinger rett foran skolen, men det er ikke så mye av det, forteller hun.
Skrødal er av den oppfatning at det er ettermiddagene og kveldene som er den største utfordringen med tanke på trafikksikkerhet.
– Da brukes både aktivitetssal, sløydsal og svømmebasseng. I tillegg til at det kan være arrangementer i Tælet. Aktivitetene starter gjerne allerede i 16-17-tiden, og da kommer det en del og parkerer langs veggene her, og dette har økt utover høsten, forteller Skrødal.
Hun sier at folk har parkert så tett inntil nødutgangene, at de hadde vært ubrukelige i en nødssituasjon.
– Vi har også en handicap-plass utenfor, men jeg ser ofte at det står biler der uten gyldig bevis. Jeg tror hovedårsaken til at det har blitt sånn er at folk ikke orker å gå fra parkeringa, i tillegg til at det aldri eller sjelden blir bøtelagt. Det er synd hvis det er det som må til, sier Skrødal og tilføyer:
– Man må fortsatt huske på at dette er et uteområde som blir mye brukt av barn og unge på ettermiddag og kveldstid.
– Elevene er grundig informert
Rektor ved Selbu videregående skole, Hilde Andreassen, sier at elevene er flinke til å overholde skilt og regler.
– Men vi merker at parkeringsplassen foran skolen fort blir fylt opp. Vi syns det er fint å kunne ta imot gjester ved hovedinngangen, men ofte mangler det plass. Vi har behov for gjesteparkering, men der er vi i dialog, forteller Andreassen.
På videregående er det sjelden at foreldre bringer og henter. Ungdommene har stort sett ansvar for å komme seg til og fra skolen på egen hånd.
– Jeg har ikke noe inntrykk av at det er for mye kjøring, og ungdommene er klar over reglene – det er de grundig informert om. Men jeg har jo observert at det er mye trafikk lengre ned i 08.00-tiden når jeg kommer på jobb om dagene, forteller Andreassen.
Når det gjelder parkeringskaos i området på ettermiddag og kveld foran videregående og Selbuhallen under arrangement sier hun blir etter arbeidstid og noe skolen forholder seg lite til.