Kim André Eidem (t.v.) og Jens Peder Svelmo håper at avtalen mellom Selbu Gruppen og Tydal Bygdeservice vil gi gode resultater. Foto: Svein Hilmo

Håper lokalt samarbeid gir flere oppdrag

Selbu Gruppen og Tydal Bygdeservice har signert en samarbeidsavtale, som de håper vil resultere i flere oppdrag og økt effektivitet.

Publisert

I flere år har de hatt et samarbeid om leveranse av byggevarer fra XL-BYGG Selbu, som eies av Selbu Gruppen, til Tydal Bygdeservice. Nå har de i tillegg landet en utvida avtale på flere områder.

– Vi har diskutert dette i halvannet år, og vi mener den grundige prosessen har resultert i en avtale som er god for oss begge, sier konsernsjef i Selbu Gruppen, Kim André Eidem.

Omfanget av den utvida samarbeidsavtalen omhandler salg, utførende og samarbeid om andre prosjekt og kjøp av tekniske tjenester.

Samarbeid om nye bygg

Samarbeidet går ut på at Selbu Boligsystem produserer elementene til ferdighus og -hytter i fabrikken, mens Tydal Bygdeservice utfører grunnarbeid, montering og ferdigstillelse på byggeplassen.

– Når vi skal ha en jobb utført i Tydal, eller i Røros eller Holtålen, så er det Tydal Bygdeservice som er vår foretrukne samarbeidspartner, sier konsernsjef i Selbu Gruppen, Kim André Eidem.

Tydal Bygdeservice er ansvarlig for prosjektgjennomføring og ferdigstillelse, og de benytter Selbu Gruppens tjenester og produkter.

I tillegg til hus, hytter, andre bygg og byggevarer omfatter avtalen samarbeid og videreutvikling.

Hard konkurranse

Med salgsapparatet til Selbu Gruppen og fokus på felles markedsføring, har de trua på at samarbeidet gir gode muligheter for å styrke posisjonen i markedet for begge bedriftene.

– Vi merker at det er blitt mye større konkurranse med aktører utenfor dalføret, sier daglig leder i Tydal Bygdeservice, Jens Peder Svelmo.

Han forteller at det er økt etterspørsel på ferdighus. Samtidig understreker han at dette er en samarbeidsavtale som ikke går på bekostning av dagens drift i Tydal Bygdeservice.

– Avtalen går ikke ut over kjernedriften i egen regi med blant annet grunnarbeid, rehabilitering, tilbygg og nybygg, samt sju egne hyttemodeller som selges direkte fra oss. Vi står fritt til å utføre montering av bygg fra andre leverandører, sier Svelmo.

Utfordringer i tøffe tider

Det er krevende tider for byggenæringa. Et tjuetalls ansatte i Selbu Gruppen-konsernet er permittert. Svelmo forteller at også Tydal Bygdeservice merker nedgang i etterspørselen, men at dette ikke har fått så store konsekvenser. Imidlertid er det en helt annen utfordring som bygdeservicen møter.

– Nå i vinter og fram mot sommeren virker det som om vi har nok å holde på med. Men vi har et annet problem, og det er at vi sliter med å skaffe nok arbeidskraft. Vi søker både tømrere og en prosjektleder med ingeniørutdanning, men det er en kjempeutfordring å skaffe kompetente folk – spesielt til prosjektlederstillinga. Nå er det bare jeg som jobber i administrasjonen, og det er krevende for ei lita bedrift som Tydal Bygdeservice å styre de administrative oppgavene. Små bedrifter som vår møter de samme strenge kravene som store selskaper, noe som gjør papirarbeidet ekstra krevende for firma med få ansatte.

Selbyggen spør om det kan bli aktuelt at Selbu Gruppen henter inn igjen ansatte som er permittert og leie ut arbeidskraft til bygdeservicen.

– Vi må se det an og vurdere hva vi har kapasitet til, men dette kan være en løsning i en gitt periode, sier Svelmo.

Eidem nikker, men understreker samtidig at dette ikke er en optimal situasjon og håper de kan ta inn permitterte ansatte og få normal drift igjen så fort som mulig.

Felles mål

Begge er klare og tydelige på hva målet med samarbeidet er.

– Målet er økt salg og aktivitet i dalføret, samt Røros og Holtålen, sier Kim André Eidem.

– Vi tror dette samarbeidet er et stort pluss for begge, sier Jens Peder Svelmo og legger til:

– Vi starter dette samarbeidet nå når tida er som tøffest, slik at vi er godt rusta den dagen markedet snur.

Powered by Labrador CMS