Nyheter
Selbu går videre med nye snøscooterløyper
Selbu kommune har lagt ut forslag til nye rekreasjonsløyper til offentlig høring. Mandag behandlet kommunestyret høringsinnspillene. Kommunestyret vedtok å gå videre med de fleste løypene, men noen ble tatt ut av videre behandling.
Kommunestyrets flertall ønsket å gå videre med de aller fleste løypene i forslaget. Noen løyper ble tatt ut av hensyn til reindrift, i hovedsak løyper nordover fra Vekta. 200 meter av en tilførselsløype i sørenden av Rensjøen ble tatt ut på grunn av manglende grunneieravtale, og en tilførselsløype på østsiden av Rensjøen ble også tatt ut. Denne går imidlertid parallelt med løypa over Rensjøen. Ellers vil det bli videre behandling av forslaget. For en del av løypene må det gjøres videre utredninger med tanke på konsekvenser. Statsforvalteren har også varslet mulige innsigelser på noen av løypene slik de foreligger. Kommunestyret mener allikevel at de øvrige foreslåtte løypene i nordvestre del av kommunen ikke vil medføre vesentlig forringelse i forhold til friluftsinteresser, da løypene legges både langs eksisterende veinett og i områder som er lite brukt som utfartsområder i dag. De største konfliktene med hyttebrukere viste seg å være i områdene ved Sørungen, og disse skapte også mest debatt. Kommunestyret valgte til slutt å gå videre med foreslått løype over Sørungen, men med redusert hastighet.
Følgende vedtak ble fattet:
1.Løype E13 (Vekta – Stentjenna) og E14 (Stentjenna – Gråvatna) tas ut, samt TA04N03, (tilførselsløype øst for Rensjøen). Enstemmig.
2. Resterende E-løyper vedtas for videre behandling og kartlegging. Kommunestyret ser ikke at disse løypene vil medføre vesentlig forringelse i forhold til friluftsinteresser, da løypene legges både langs eksisterende veinett og i områder som er lite brukt som utfartsområder i dag.
Kartlegging skal basere seg på tilgjengelig informasjon i nasjonale databaser vedrørende rovfugl og tidlighekkende arter, samt øvrig naturmangfold, og kommunestyret følger ikke Statsforvalterens tilrådning om en ytterligere kartlegging utover dette. Vi er heller ikke kjent med at tilsvarende pålegg er gjennomført i forbindelse med tidligere etableringer av snøscooterløyper. Føringene for kartleggingene gjelder alle områder som har behov for ytterligere kartlegging. For skredkartlegging finnes det konkrete føringer i veileder for etablering av snøscooterløyper, og administrasjonen bes følge disse. Vedtatt med 22 mot 3 stemmer.
3. Løype B18 (over Sørungen) vedtas med en fartsgrense på 20 km/t. Sørungen er et av de mest attraktive isfiskevannene i kommunen og det er viktig at en har mulighet til å nå dette med løypenettet. Vedtatt med 18 mot 7 stemmer.
4. Alle tilførselsløyper vedtas, men da med forutsetning at disse løypene ikke blir åpne, men kun til bruk for hytteeiere i de respektive hyttefelt. Det jobbes nå med en forskrift som tillater denne type regulering og tilførselsløypene som er angitt i forslaget skal underlegges dette. Dette vil ikke medføre økt ferdsel, da dette erstatter dagens dispensasjonssøknad for de hytter dette måtte gjelde. Vedtatt med 22 mot 3 stemmer.
5. Kommunestyret stiller spørsmålstegn ved både Statsforvalter og kommuneadministrasjonens anbefalinger om nye kartlegginger for, samt endring av åpningstid i allerede godkjente løypetraseer, og mener dette ligger utenfor både mandat og oppgave gitt i denne høringen. Vedtatt med 22 mot 3 stemmer.
Uoversiktlig saksfremlegg
Kommuneadministrasjonen måtte tåle kritikk fra flere av debattantene for saksfremlegget som fremsto som svært uoversiktlig, og flere etterlyste også kart som viste hvor de forskjellige løypene er. Kjell Tore Aftret (Ap) gikk så langt at han så det som et demokratiproblem og at det var fare for at det kunne bli fattet vedtak på sviktende grunnlag, mens Åsmund Sjøberg (SV) var nesten på grensen til å be om å utsette saken i påvente av bedre kartmateriale. Under møtet ble det imidlertid vist et oversiktskart som var oppklarende.
Alf Ronny Rotvold (Ap) var først til å ta ordet i debatten, og han understreket at det fremlagte forslaget kom fra utmarksrådet, som består av grunneiere og grunneierlag. Han la fram et endringsforslag til punkt to i formannskapets innstilling. Jarle Aftret (Sp) la også fram et endringsforslag, og det var til slutt et omforent forslag fra Rotvold og Jarle Aftret (Sp) som ble vedtatt.
Spørsmål om strategi i forhold til hyttebygging
Liv Grøtte (Sp) var sammen med SV mest kritisk til forslaget om flere rekreasjonsløyper i Selbu. Hun etterlyste en strategi i forhold til hyttebygging, og mente satsingen på Selbu som hyttekommune ville komme i konflikt med økt scootertrafikk. Hun mente også at forslaget vil utfordre både Statsforvalteren og reindrifta.
-De rekreasjonsløypene vi har i dag er de løypene vi bør ha, sa Grøtte.
Hun ønsket også kortere sesong, fra 1. januar til 1. april, og hun ønsket heller ikke tilførselsløyper, som hun mente vil føre til økt trafikk. Hun understreket at det er flere meninger, både blant fastboende og hyttefolk. Grøtte foreslo også et tilleggspunkt, punkt 6, som gikk ut på at flere aktuelle interessegrupper gis anledning til å tilkjennegjøre sitt syn. Dette punktet fikk imidlertid falt med 8 mot 17 stemmer. Det ble henvist til at den høringsrunden som nå har vært var åpen og at alle kunne gi sin uttalelse.
Bringe konfliktnivået til lavest mulig nivå
Kjell Tore Aftret (Ap) så en viss konflikt i høringsuttalelsene og mente kommunestyret måtte bringe konfliktnivået til lavest mulig nivå.
-Høringer er en del av den demokratiske prosessen, skal vi lytte til dem? Spurte Aftret.
Det var særlig i området ved Sørungen at konfliktnivået var høyest. Der var hytteforeningen delt i to i sin høringsuttalelse. 21 medlemmer gikk mot utvidelse av løypenettet, mens 20 var for. I tillegg hadde flere enkeltstående hytteboere og grupper av hytteboere sendt sine høringsuttalelser. Disse var i hovedsak motstandere av flere løyper. Støy, lysforurensing og trafikkutfordringer på veiene var hovedargumenter. Dette var også en medvirkende årsak til at løypa over Sørungen fikk maks hastighet på 20 km/t for å redusere støy.
I debatten var det også flere som understreket at i Stråndbyggfjellet har konflikter mellom skigåere, hyttefolk og scooterbrukere så og si vært fraværende etter at det ble åpnet rekreasjonsløyper der.
-Det er nok
Åsmund Sjøberg (SV) sa at stadig flere mener det er tilstrekkelig tilrettelagt for snøscooter som det er allerede.
-Derfor mener Selbu SV at det er nok og at vi ikke skal tilrettelegge for flere løyper, sa Sjøberg.
Han var også skeptisk til fartsgrense som det ikke er mulig å kontrollere. Han refererte også til politiet da han hevdet at flere løyper vil føre til mer ulovlig kjøring. Han mente også at forslaget vil føre til at Statsforvalteren vil dra kommunen gjennom en lang og tung prosess.
-Økt glede for mange
Tina Alsethaug (Ap) sa i sitt innlegg at det er stor aktivitet på snøscooterfronten samtidig som Selbu er en stor skikommune.
-Løypene har skapt økt glede for mange nye brukere av utmarka og flere løyper vil bidra til bedre miljø for utendørsaktiviteter, sa Alsethaug.