Debatt
Vi trenger hverandre
Selbyggens leder og avisens mening
Handle lokalt, det er oppfordringen fra handelsstanden før årets julehandel. Nå har lokale butikker i stor grad opplevd salgsøkning i år, spesielt de som ligger nær svenskegrensen, men også butikker som ligger litt lenger unna grensen. Også i Selbu og Tydal har butikkene merket økning i salget, og spesielt innen varegrupper som tobakk, øl, brus og godterier, varer som trekker nordmenn over grensen.
Samtidig opplever vi at også netthandelen øker voldsomt. Posten forventer stor aktivitet innen pakkehåndtering og oppfordrer mottakerne til å hente ankomne pakker så snart som mulig. Økt netthandel går imidlertid utover lokal handel. Selvsagt er det enkelt å sitte hjemme og bestille på sin egen pc og få varene levert på døra. Nå har de fleste kjedene klikk og hent-løsninger, som gjør at du i det minste kan hente ut varene i din lokale butikk. Men det er noe med å se en vare fysisk før du handler, den effekten kan ikke internett tilby. Og så er det også noe med å honorere handelsutøvere som har varelager til disposisjon i lokalmiljøet. Det er noe med lokalt samspill mellom selger og kjøper.
Der kan også lokal presse være en medspiller, uansett om det er avis, nettavis eller radio. Lokalt næringsliv skaper nyheter som er viktig for oss, og det er nyheter lokalpressen skal leve av. Aktiviteter i en bedrift, nyskaping, produktlanseringer, ekspansjon, eller rett og slett en positiv sak om bedriftens ansatte – alt dette er gode nyheter som folk flest ønsker å lese eller høre om. Hvorfor er næringslivet så tilbakeholdne med pressemeldinger eller tips til lokale media? Her i høst oppdaget redaktøren et «nytt» produkt, utviklet og produsert i Selbu. Oppdagelsen skjedde riktignok i et utsalgssted utenfor bygda. Et google-søk avdekket at produktet ble lansert halvannet år tidligere. Ingen pressemelding eller lokal annonsering. Men det var kanskje ikke hensikten å fortelle sambygdingene om det, for det var på det tidspunktet, utrolig nok, ikke tilgjengelig i bygdas butikker.
Det er også mye fokus på lokal mat for tiden. Lokale mattradisjoner holdes i hevd, og all ære til dem som satser, både som tradisjonsbærere og produktutviklere. Det var godt å se mange lokale bakere, kjøttprodusenter, fiskeforedlere og andre matprodusenter på julemartna og julemesser. Folk setter pris på slikt, og betaler også med glede litt mer for å få et ekte produkt fra nærområdet, enn en industrivare. Nyskapingen Reko-ringen har også slått an, og det er en fin måte for småskalaprodusenter å få solgt sine varer på. Allikevel blir en stor kundegruppe, de godt voksne som ikke handler på Facebook, utelukket.
Vi i lokale media ønsker et samspill med lokalt næringsliv. Vi ønsker å fortelle om alt det positive som skjer i lokale virksomheter, enten det er en bedrift med 100 ansatte, eller et enkeltmannsforetak som drives på deltid. Selvfølgelig ønsker vi også at lokale virksomheter bruker oss i sin markedsføring eller ved rekruttering av nye medarbeidere. Det er vel ingen ulempe at lokale jobbsøkere får budskapet servert lokalt?
Vi vet at lokalt næringsliv har mange gode historier å fortelle, historier som andre fortjener å lese om. Vi vet også at lokale butikker har mange gode tilbud som selbygger og tydalinger bør få høre om, og da er lokale media sterke kanaler å nå ut gjennom. Ja, det koster å annonsere, men det koster også å bli brennende inne med varer som folk ikke kjenner til. Det er for dumt at selbygger og tydalinger drar ut av bygda for å kjøpe noe de får til samme, eller lavere pris i nabolaget, men de må få kunnskap om tilbudet.