Jan Bøhle. Foto: privat

«Facebook - ett felleskap av avhengige?»

Jan Bøhle stiller spørsmål rundt Facebooks fremgangsmåte i dette innlegget.

Publisert

Dette er et leserinnlegg, som kun gjenspeiler skribentens mening.

Eier og oppfinner av Facebook (FB) nå Meta, har sagt at han ville skape et sosialt felleskap gjennom internettet. Vi er nå over 2 milliarder i verden, 3,5 millioner i Norge i dette felleskapet. Og vi fikk våre felleskap av venner, nabolagsforeninger, skoleklasser og kultur- og idrettsgrupper. Samt alle mulige ønskelige og uønskede grupper for både idelle og matnyttige formål. Jeg og mange med meg har nytte av i FB daglig. Jeg vil si jeg nesten er avhengig av å åpne «feeden» for å tro at jeg følger med. Og kanskje ligger det en «liker» eller kommentar på noe jeg har skrevet. Så langt ser dette egentlig svært bra ut. 

Men og det er et stort MEN, hvor vi ser at FB åpent og skjult kartlegger og samler data om oss. Data de så utnytter for å tilpasse personlig reklame til den enkelte eller data som de selger til andre store internettaktører som plutselig «ramler» inn på sidene våre. Har du søkt på solceller eller kondomer på Goggle en dag så går det ikke lang tid før ulike strømselskaper eller Kondomeriet bombarderer dine FB sider med nettopp slike tilbud.

Det Zuckerberg ikke sa var at han ville ha oss alle som kunder og at vi skulle forbli, les avhengige, av FB og alt hva det medfører. På den måten vil han utnytte oss og bruke oss og våre data. Det siste er at han vil bruke våre bilder og alle våre innlegg og kommentarer til å utvikle Kunstig Intelligens (KI) på FB. 

Og vi fortsetter å bli på FB for nå er vi blitt avhengige av våre medlemskap i ulike grupper og fordi vi ikke vil risikere å havne i en situasjon hvor vi bare får 4-5 bursdagshilsner, om vi melder oss ut. Det er ikke utsikt til noe alternativ, så langt.

Om du vil reservere deg mot f.eks at dine bilder og innlegg ikke skal bli gjenstand for KI på FB, så er det en svært krevende og utfordrende øvelse. Det finnes ingen knapp for hvor jeg enkelt kunne ha reservert meg eller sende en klage eller et spørsmål. Det har FB bevisst unngått. Men de har teknologien. 

De vil ikke ha kontakt med oss, de vil bare at vi benytter deres tjenester slik at de kan fortsette å styre vår oppmerksomhet og data om oss mot flere varer og informasjon som tjener FB og annonsørenes interesser. Og hvilke andre motiver finnes bak en slik kundebehandling? Her kan man mere enn å gjette.

FB eksperten Finn Myrstad i forbrukerrådet sier til NRK på P2 at han har forsøkt å reservere seg, men fikk det ikke til, av flere grunner. Bla. «teknisk feil prøv igjen», «rubrikken begrunnelse må fylles ut» hvorpå han skrev to punktum og kom seg en bit lenger inn i søknadslabyrinten før det igjen ble teknisk feil. Ifølge Myrstad så er hele søknadsprosessen kun en bevisst måte å trøtte oss ut på, slik at vi gir opp. Egentlig er det helt baklengs at jeg må søke om å reserve meg, det er jo noe jeg skal være suveren til å avgjøre og ikke FB eller andre. Denne type atferd er svært ulik og uønsket sett ut ifra et norskt forbrukerperspektiv. Den strider i tillegg med demokratiske verdier og praksis. 

Hverken FB eller de andre nettgigantene som samler, håndterer og styrer informasjon om oss og vår atferd på nettet, bidrar ikke i den åpne debatten om nettbruk og forburkerinteresser. De er i tillegg ekstremt vanskelig å få i tale. Deres forretningsmodell er å tjene mest mulig på flest mulige, uten innvendinger av oss som brukere. Vi trodde at nettet og FB var gratis, men når jeg/vi tror det er gratis så viser det seg at det er jeg/vi som er varen. Vi er blitt et avhengig «tannhjul» i runddansen på nettet.

Forbrukermodellen til FB er likedan for mange store nettselskaper og de samarbeider. De står for en ofte udemokratisk kundehåndtering og politisk er det kjent at de sverger til svært ekstrem markedsøkonomi og hater fagforeninger og annen organisering. 

Det er verdt å huske at all nett trafikk krever mye strøm. Bare et søk med ChatGPT eller KI krever det mangedobbelte av et enkelt google søk uten disse generatorene. Hver melding eller bilde du ikke sletter står der og drar strøm. Dette er også noe av bakgrunnen til at stadig flere nettselskaper vil bygge store nettfabrikker i Norge hvor strømmen er billig, relativt ren og gjenvinnbar. I tillegg ser vi at de samme nettselskapene håndterer, samler og styrer data om oss på ulike andre plattformer vi er avhengige av i hverdagen. De delaktige og har gjort oss avhengige av ulike nettjenester og netteknologi som nettbank, helseinformasjon, børs, generell data- og kommunikasjonshåndtering, f.eks telefon, chat, messenger etc. 

Nettselskapene og deres dominante og udemokratisk atferd er også et godt argument for ikke å gi dem mer makt og tilgang til vår billige strøm. De bør nedprioriteres og vurderes slettet fra søknadslistene om strøm fra våre kilder til fordel for lokale aktører. Så minsker vi trykket på framtidig kraftbehov med både 10 og 15 % og det er endel.

Powered by Labrador CMS