Debatt

Digitaliser meg her og digitaliser meg der

Dette er Selbyggens lederartikkel som gir uttrykk for avisens offisielle mening

I dag har redaktøren lest post – digipost! Det er vel det som må til for å få nødvendig informasjon fra det offentlige i rett tid. For noen år siden gikk det ut advarsler om ikke å oppgi personnummer i tide og utide. Derfor holdt vi på personnummeret og klarte oss greit med det. Så langt i dag har redaktøren oppgitt personnummer fem ganger allerede. Det må til for å få tilgang til post, som du enten vet er kommet til en eller annen nettside, eller som du venter på. Det er vel sikkert nok, men kan vi stole på at personnummer ikke kan komme på avveie?

Digitalisering forenkler mye for mange, men kan også bli en hemsko hvis ikke alternativene er tilgjengelige. En lottospiller fortalte meg at han fikk sms fra Norsk Tipping om at femukerskupongen måtte fornyes før kl. 18.00 sist lørdag. Greit nok, han satte seg ved PC’en og skulle logge seg inn på Norsk Tippings nettsider lørdag kl. 17.45. INGEN NETTFORBINDELSE sto det på skjermen. PC og router ble restartet, men til ingen nytte. Da var klokka 17.53. Da var det på med sko og full fart til nærmeste kommisjonær. Den faste lottokupongen ble etter hvert erindret og ny kupong fyllt ut. Men hvor var spillerkortet? Jo du kunne selvsagt gi opp personnummer og få tippe, men da var klokka 18.03 og det var for sent uansett.

Helsetjenester er under digitalisering og den ene tjenesten etter den andre flyttes til digital plattform. Skal du kommunisere med fastlege eller legekontor blir du anbefalt å logge inn på helsenorge.no. Skal du ha refusjon for reiseutgifter ved behandling på St. Olavs Hospital må du søke digitalt. Her må du bla gjennom lista for å finne riktig klinikk, du må fylle inn dato og klokkeslett og du må bekrefte at du reiste hjemmefra og at du kom hjem etter behandlingen. Har du time slik at du ikke rekker den siste bussen hjem, så må du rettferdiggjøre det i vide og brede, og skal du ha igjen for utlegg til bompenger og parkering så må du dokumentere det. Da er det skanning av kvittering og innsending av vedlegg til søknad. Ikke rart at mange gir opp og lar staten beholde de kronene. Det er nesten fristende å spille så syk at du får fastlegen til å rekvirere drosje. Det er enklest og billigst for brukeren, men naturligvis dyrest for staten og NAV.

Skal du ha kontakt med NAV så må du logge deg inn på nav.no med personnummer. Da kommer du inn på et konglomerat av en meny som savner sidestykke. Da er du sannelig heldig om du finner riktig skjema. Alternativet er nesten utradert, du skal være heldig om du finner et NAV-kontor som er åpent og kan hjelpe deg. Nå begynner skatteoppgjøret å komme, digitalt det også selvfølgelig. Da er det bare å taste inn personnummer og logge seg på skatteetaten.no. Snart er tastaturet utslitt, i hvert fall de talltastene hvor sifrene til personnummeret er. Hvor kan man logge seg inn for å søke om tilskudd til nytt tastatur?

Jeg kjenner mange som fortsatt ikke har pc, eller ønsker å skaffe seg det. Det er som regel folk som også er lite mobile og har minst mulighet til å komme seg til riktig instans til riktig tid for å få hjelp. De kan selvsagt få datahjelp, men da må de oppgi personnummer til mer eller mindre fremmede mennesker. Nå skal helsestasjonene digitaliseres og du må helst bruke en chatbot for å komme i kontakt med kommunale saksbehandlere, hvis du da ikke kan nå dem via en app. Hvor er den menneskelige kontakten oppe i det hele? Kanskje er det på tide å tenke seg om? Kanskje skal vi brukere begynne å stille motkrav? Neste gang jeg skal levere urinprøve, kan jeg da kreve at det skal skje digitalt?

Powered by Labrador CMS