Fælk & følk
Gir erfaringsutveksling fra suksess-kafé
I en pressemelding melder Værnesregionen IT at Selbu, Tydal, Meråker, Frosta og Stjørdal, nå har inngått samarbeid for å heve den digitale kompetansen til eldre. De ser til Selbu og Frivilligsentralen, som har hatt datakafé siden 2012 og som nå skal dele sine erfaringer.
– Det er litt artig. Vi har hatt dette tilbudet i 10 år, og det er jammen mange som har fått god hjelp opp gjennom åra. Prosjektet inneholder mye mer, men det er et mål å få til et lignende tilbud med frivillige hjelpere i alle kommunene i hele Værnesregionen. Arnar Haugen som er veileder på vår datakafe er med i prosjektgruppa, og han vil bidra når de legger opp tilbudet til de frivillige, forteller Karin Galaaen, leder av Selbu Frivilligsentral.
– Jeg skal utveksle mine erfaringer om hva det trengs mest hjelp til, tilføyer Arnar Haugen, som har vært frivillig digital veileder i ca. tre år.
Covid-19 og ensomhet
Selve samarbeidet mellom kommunene ble til etter at Værnesregionen fikk støtte fra Helsedirektoratet til et prosjekt som skal motvirke ensomhet, øke den digitale kompetansen og oppnå selvstendighet, trygghet og mestring for eldre. Prosjektet ledes av Værnesregionen IT ved Solrunn Hårstad og Stine Slørdal, og i tillegg til Arnar Haugen har de med seg daglige ledere på frivilligsentralene i de fem kommunene.
– Dette prosjektet er et innholdsrikt prosjekt som består av tre delprosjekt, der å heve den digitale kompetansen til innbyggerne er et av prosjektene. Helsedirektoratet utlyste tilskuddsmidler på bakgrunn av erfaringer i forbindelse med Covid-19 der flere innbyggere opplever ensomhet. Bruk av digitale løsninger kan være et av virkemidlene for å oppnå sosial kontakt og deltakelse, påpeker Hårstad og Slørdal i pressemeldingen.
Hjelp til konkret problem
I Selbu startet de først med datakurs, men ifølge Galaaen var ikke dette optimalt, da kursdeltakerne hadde ulike behov og ulik kunnskap.
– På en datakafé kan innbyggerne ta med seg datamaskinen eller mobilen de trenger hjelp til. Vår erfaring er at det er best å hjelpe med et konkret problem, og dette gjør vi på datakaféen. Vi har åpent hver onsdag, og har en oppslutning på 1-6 brukere hver gang. Vi ønsker å nå ut til flere brukere, for de vet at det er mange som kan ha bruk for litt datahjelp, forteller lederen ved Frivilligsentralen.
– Åpner en ny verden
I Selbu er det i dag fire frivillige som bruker fritida si på å hjelpe andre med problemer relatert til datamaskin, nettbrett og mobiltelefon. Galaaen forteller at de frivillige ikke er ekspert på alt, men de utfyller hverandre godt.
– Jeg glemmer aldri når Arnar begynte her. Jeg husker at vi hadde datakafé og så kom det en mann gående med sekk. «Jeg har hørt rykter om at det er datakafe her. Trenger dere hjelp?» Og sida har du vært her du, humrer Karin.
– Det er helt klart behov for å ha datahjelp. Jeg er ingen ekspert, men jeg er over gjennomsnittet, forklarer Arnar.
Han forteller at han hjelper med alt fra å sette opp nyinnkjøpte datamaskiner, mobiler og nettbrett, til å bestille billetter på nett, ordne tilgang til e-avis og hjelpe med nettbank.
– Jeg hjelper også folk til å komme seg på internett. Jeg husker spesielt en jeg hjalp. Vi fant noen kart over steder han hadde vært under krigen, og det var utrolig fint for ham å se tilbake på, sier han og legger til at det å komme seg på nett kan åpne en ny verden for folk.
– Ingen spørsmål er for små
Arnar Haugen forteller at mange kommer fast hver onsdag, og i tillegg til datahjelp er det også en sosial arena. Ettersom eldreboligene omtrent er vegg i vegg tar han også turen hjem til noen når det blir nødvendig.
– Men jeg ser at mange kvier seg for å ta kontakt og mange synes at data er vanskelig. Og selvfølgelig er det det, hvis de ikke har gjort det før. Det enkleste spørsmålet jeg har fått er hvordan man slår av datamaskina, men hvis man ikke har lært det så er det ikke enkelt. Det er ingen fysisk knapp det står «av» på. Det er ikke alltid de vanskeligste spørsmålene, men det er vanskelig for de som spør, sier han.
Dette kan Anne Mari Aftret skrive under på. Hun er en av tre som er innom datakaféen den timen Selbyggen er til stede.
– Nå har jeg med nettbrettet mitt, som jeg får hjelp med. Men det satt langt inne å komme hit, og det tok lang tid før jeg kom over terskelen. Jeg har vært med på kurs, men her får man hjelp til konkrete problem og det er mye bedre, sier hun.
– Det er mange som tror at de kan for lite og de ikke har nok interesse til å komme hit. Noen tror at de har for enkle spørsmål, men det er ingen spørsmål som er for små. Vi er her for å hjelpe, understreker Karin Galaaen.
Søker etter frivillige
Værnesregionen IT søker nå etter 4-6 frivillige «digitale veiledere» i hver av Værnesregionens kommuner, deriblant Tydal og Selbu. Selv om Selbu har noen veiledere fra før, synes Galaaen at det er flott at folk som har interesse tar kontakt. Da kan det også bli mulig å rullere mer. Veilederne skal hjelpe med alt fra å bestille en konsertbillett, oppgraderinger, å laste ned apper, bestille legetime/resepter og annet. Hvilke dager hjelpen skal foregå er opp til de enkelt Frivilligsentralene.
– Vi søker nå etter frivillige som innehar en teknisk interesse, som liker å hjelpe andre og ønsker å bruke noe av fritiden sin på dette. De frivillige digitale ressursene vil få tilbud om grunnleggende opplæring via fagdager av Værnesregionen IT. Opplæringen vil gi de frivillige kunnskap om de mest vanlige spørsmålene knyttet til de ulike «duppedittene”, og danne et nettverk mellom de digitale ressursene i regionen, sier Slørdal i pressemeldingen og håper at alle interesserte tar kontakt med sin lokale frivilligsentral innen 7. april.