Nyheter
Bussbilletten kan bli dobbelt så dyr
Fylkeskommunen vil utvide takstsone A til også å gjelde Stjørdal kommune. Det vil medføre at billettprisen mellom Stjørdal og Malvik og mellom Stjørdal og Trondheim blir halvert. Samtidig blir billettprisen mellom Selbu og Stjørdal fordoblet.
Det blir konsekvensen hvis Fylkestinget godkjenner det nye forslaget til takstsoner.
Sonegrensen flyttes
Nå er Trondheim og Malvik med i sone A, sammen med Skaun og deler av Melhus. Selbu og Stjørdal ligger i sone B, mens Tydal og Meråker ligger i sone C. Nå har Kontaktutvalget i Miljøpakken foreslått at sonegrensen skal endres, slik at hele Melhus kommune og Stjørdal kommune skal innlemmes i sone A. Konsekvensen blir at en reise mellom Selbu og Stjørdal, som tidligere lå i samme sone, blir endret til en reise over to soner og får dermed dobbel pris, økningen blir fra 40 til 80 kroner for en enkeltreise. Reisen mellom Tydal og Stjørdal blir nå en reise over tre soner og blir 50 prosent dyrere, og vil øke fra 80 til 120 kroner. For reiser fra Selbu og Tydal til Trondheim blir prisen uforandret. Kontaktutvalget ønsker at hele byvekstavtaleområde skal dekkes av samme takstsone.
-Kontaktutvalget diskuterer konsekvenser for de kommunene som dekkes av Miljøpakken, og ser ikke på konsekvensene utenfor dette området. Det har tidligere vært mange klager fra Malvik på at billettprisen til og fra Stjørdal har vært uforholdsmessig høy, nå blir dette problemet flyttet til å gjelde mellom Selbu og Stjørdal i stedet. Det er en egen økonomi i byvekstavtalen, og det er vanskelig å stoppe en slik sak som det har vært bestilling på lenge, sier Erlend Solem, samferdselsdirektør i Trøndelag Fylkeskommune.
Vanskelig å argumentere mot
Det har også vært demonstrasjoner der malvikbygger har gått fra Muruvik over kommunegrensen til Stjørdal på Gjevingåsen for å markere det de mente var urettferdig prising av bussreisen. Nå blir den prisen halvert, mens problemet flyttes over til beboere i Selbu, Tydal og Meråker.
-Når en grense flyttes vil alltid noen bli fornøyd, mens andre igjen blir misfornøyd. I dette tilfellet vil overvekten av utfallet bli positivt. Det er en vesentlig større andel reisende mellom Stjørdal og Malvik enn til de øvrige kommunene som blir berørt. Det er også vanskelig å argumentere mot dette så lenge det ligger innenfor byvekstavtaleområdet, sier Solem.
Utvidelsen sørover vil ikke få tilsvarende konsekvens så lenge grensen flyttes innen samme kommune.
Sannsynligvis ingen kompensasjon
Vi spurte samferdselsdirektøren om selbygger og tydalinger vil bli kompensert på noen måte. Argumentet er det samme som malvikbyggene brukte, det er nærmeste bysentrum.
-Det er ikke gitt at det blir noen kompensasjon, men det er heller ikke utelukket. Saken skal endelig behandles i Fylkestinget, sannsynligvis i juni, og problemet vil i alle fall bli belyst der, sier Solem, som skjønner at det vil bli ulemper for noen.
-Den nye takstsoneinndelingen vil for en stor del rydde opp i situasjonen innen byvekstområdet. Det er fullt forståelig at det har vært protester i Malvik. Malvik og Stjørdal har fått pengene sammen i Miljøpakken, men har vært behandlet ulikt, sier Erlend Solem.
Billigere for aldersgruppen 16-18 år
I dag er det halv pris for reisende med buss i aldersgruppen 4-16 år. Nå ønsker fylkeskommunen å endre denne aldersgrensen til å gjelde gruppen 6-18 år. Alle under 6 år vil dermed få reise gratis med buss. Denne endringen vil gjelde for hele Trøndelag fylke.