Debatt
Det går et hurtigtog gjennom dalføret
Dette er Selbyggens lederartikkel som gjenspeiler avisens offisielle mening.
For to og en halv måned siden skrev Granby Næring under intensjonsavtale med Selbu kommune om kjøp av Biltomta og Mestatomta, tidligere omtalt som indrefileten i Selbu sentrum. Kommunestyret godkjente avtalen og ga klarsignal til at kjøperen kunne iverksette regulering av området, med kommunen som co-pilot. For nøyaktig en måned siden ble resten av næringslivet i sentrum informert, og torsdag denne uka var gruppa som skal styre planarbeidet samlet til oppstartmøte og konstituering. Nå er vi i gang.
Samtidig har kommunestyret godkjent utbyggingsavtale med Granby AS om opparbeidelse av infrastruktur i nytt boligfelt i Øverbygda. Ikke nok med det, nå kunngjøres oppstart av reguleringsarbeidet for 237 daa næringsareal ved Granby. Men ikke bare Granby AS er med på toget. Byggingen av ny ungdomsskole går som planlagt. Forretningsbygget som skal huse Coop Extra og Europris begynner å ta form. På Kvellomyra bygges det nytt bussdepot og Jentene på Tunet er godt i gang med sitt nybygg, som skal bli utvidet areal for produksjon. Denne uka ble det også inngått kontrakt med et lokalt byggefirma som skal bygge omsorgsleiligheter, kontorlokaler og fellesareal på Nestatunet. På Stokkfjellet skyter vindturbinene i været og i Tydal er arbeidet med tomta til datalagringssenter godt i gang, og vi ser at det bygges driftsbygninger i landbruket, bolighus og hytter. Vi glemmer heller ikke de planene Norway Fish Farms Tydal arbeider med. Jo, det går et hurtigtog gjennom dalføret, og det er lastet med byggevarer.
Denne uka kunngjorde Tydal Bil-Elektro sine planer for utvidelse. 10 millioner skal investeres i nye lokaler. Det skal bli bilverksted, utvidede utstillingslokaler og lokaler for matservering. Det har vært et savn i sentrum av Tydal at det ikke er mulighet til å kjøpe seg middag. Kaffe og lunsjtilbud har det riktignok vært, men et fullverdig middagstilbud har manglet siden vertshuset på gammelskolen ble avviklet. Og utbyggeren legger ikke skjul på at planene er en konsekvens av økt trafikk gjennom etableringen av snøskuterløyper i bygda. Der er nok markedet økende, snøskuterfolket er villig til å bruke penger på de tilbudene som finnes. For ca 8-10 år siden ble det offentliggjort en rapport som sa at snøskuterrelatert omsetning i Jämtland og Härjedalen beløp seg til over en milliard kroner i året. Det viser at det er potensiale dersom gode krefter jobber sammen mot samme mål.
Det slår en bølge av positivitet og optimisme inn over Neadalføret for tiden. Flere og flere er i ferd med å dra lasset mot samme mål, i stedet for å slåss mot hverandre og trekke små lass i alle retninger. Får vi nye arbeidsplasser så kommer det kommunene til gode i form av skatteinntekter. Får vi flere innbyggere så betyr også det økte skatteinntekter, men det betyr også at handels- og servicenæringen får flere å hente omsetning fra. Og får vi økt turisttrafikk så er det også gode inntekter både for reiselivsbasert næring og for grunneiere i form av jaktkort, fiskekort og løypeavgift for snøskuterløyper. Vi har også en frivillighet og en dugnadsinnsats i dalføret som er sterk og er med på å trekke i riktig retning.
Vi håper denne gode bølgen vil vedvare og at våre kommuner får en god utvikling på alle plan fremover. Og vi håper at det hurtigtoget som nå går gjennom dalføret etterfølges av ett til som er fyllt opp av folk.