Debatt
Byvekst på andres bekostning
Selbyggens leder og offisielle mening
Fylkestinget i Trøndelag skal i mai behandle et forslag om endring av takstsoner for buss. Endringsforslaget er kommet etter at Kontaktutvalget for Miljøpakken diskuterte kollektivtrafikken i Trondheimsområdet. Som kjent er takstsonene inndelt slik at en enkeltreise innen en sone koster 40 kroner, innen to soner 80 kroner og innen tre soner 120 kroner. Selbu er i dag plassert i samme sone som Stjørdal, noe som gjør at en stjørdalstur med buss betales etter billigste takst. Fra Tydal til Stjørdal koster det 80 kroner i dag.
Malvik kommune, og spesielt beboere i Hommelvik og Muruvik har presset på for å endre takstsystemet. De må i dag betale to-sonetakst for en tur til Stjørdal. Nå har de nådd frem. Byvekstavtalen som ligger i miljøpakken omfatter både Malvik og Stjørdal, i tillegg til Trondheim og nabokommuner sør for byen. Nå vil fylkeskommunen endre takstsonene, slik at Stjørdal også innlemmes i samme sone som Trondheim og Malvik. Det høres i utgangspunktet fornuftig ut, men gir uheldige utslag for nabokommunene til Stjørdal.
Hvis forslaget blir vedtatt, og det bruker det å bli. Fylkespolitikerne hører på storbyens ønsker, og gjennom Miljøpakken og byvekstavtalen får de årlig store pengetilskudd fra Staten. Demokratiet er på en måte bastet og bundet, noe som er positivt for Stor-Trondheim, men som etterlater bare smuler til resten av fylket. For eksempel så satser flere fylkeskommunale kollektivtrafikkselskaper på elektriske busser eller lavutslippsbusser. I det som defineres som Stor-Trondheim ble de fleste bussene elektriske eller gassdrevne da nytt anbud ble startet opp i 2019. Da nytt bussanbud for resten av fylket ble lyst ut var det ikke økonomi i fylkeskommunen til å spesifisere lavutslippsbusser, som er en god del dyrere i innkjøp enn dieseldrevne busser. Vi må derfor fortsette å kjøre dieselbusser også i neste anbudsperiode, og da er vi nær 2030 før neste sjanse kommer.
I Værnesregionen har vi vår egen «byvekstavtale» med Stjørdal. Stjørdal er vertskommune for flere interkommunale tjenester, og i tillegg har vi spesialisthelsetjeneste, faghandel og andre felles servicetilbud plassert på Stjørdal. Da er det urettferdig at det lille kollektivtilbudet som finnes til nærmeste bysentrum skal bli dobbelt så kostbart. Vi har hatt attraktive busspriser til og fra Stjørdal, men med den prisøkning som nå kommer vil attraktiviteten synke. Flere vil velge tilbake privatbilen og nullvekstavtalen for biltrafikk inn mot Trondheim vil føre til økt biltrafikk i områdene rundt. Trondheims befolkning vil kunne puste renere, men for det globale klimaet vil det ikke bety så mye.
Kollektivtrafikken utenfor storbyområdet har vært under press, og ved hver korsvei vil fylkeskommunen redusere tilbudet. Vi må bare minne om at kollektivtilbudet i Neadalføret ikke er bedre i dag enn for 70 år siden. Vi kan ikke si det samme om antall reisende. Det er for eksempel mange hundre pendlere som hver dag kjører over Selbuskogen for å komme på jobb, enten fra Selbu eller til Selbu. Hver gang antallet blir nevnt er reaksjonen: oi, er det så mange! Aldri har vi hørt en fylkespolitiker tatt til orde for å tilpasse et godt kollektivtilbud for dem.
Skal vi komme et steg lenger i klimatanken så må det tenkes større. Det holder ikke å slå en ring rundt Olav Trygvasonstatuen og glemme alt utenfor.