Debatt
Hvilken lidenskap!
Dette er Selbyggens lederartikkel, som gjenspeiler avisens offisielle mening.
Vi vet fra før at dalføret har mange bil- og motorentusiaster. Oppslutningen om lokale treff har vært enorm, og drivkrefter i lokalsamfunnet har stått på for å få gjennom store og små arrangementer. Når vi i redaksjonen bestemte oss for å satse på et bil- og motornummer, så var det naturlig å oppsøke noen av disse entusiastene. Resultatet kan du lese om i denne avisen.
Hvor mange veteranbiler, motorsykler, traktorer, snsøscootere, motorsager og andre veteraner det finnes i dalføret vet vel ingen eksakt, men det er mange. Og det er en fantastisk bredde i miljøet. Noen holder seg til ett merke, noen sverger til amerikansk, noen holder seg sågar til en produksjonsserie av en modell, mens andre er mer altetende og har et bredere interesseområde.
I denne utgaven av Selbyggen kan du lese om bilbyggeren som brukte 11 år på å bygge om en Ford fra 1930, og som har flere prosjekter på gang. Hva får en person til på vie 11 år med fritid til et enkeltprosjekt? Det er noen mekanismer som et fåtall av oss kjenner til. Det samme gjelder veteranbilentusiasten som har 16 biler stående, og ikke vil kvitte seg med en eneste en. Når vi attpåtil vet at vedkommende har ti prosent syn, og er avhengig av å føle seg frem til dimensjonen på skruene, så kan vi trygt si at han har det i fingrene.
Vi kan lese om entusiasten som har en stor samling av snøscootere, men som også har flere veteranbiler og har biler under restaurering. Og vi kan lese om bilforhandlerne som satser på spesielle biler og har en stor samling med veteranbiler. Journalistene fikk alle sine aha-opplevelser under arbeidet med denne utgaven. De avdekker ikke bare interesse, men en lidenskap. Og hvilken lidenskap! Arbeidstimer og penger telles ikke i dette miljøet. Det handler om glede og lidenskap til en hobby som er enorm. Og det omsettes i glede for andre når disse kjøretøyene er ute på veiene. De fleste av oss, i alle fall vi som har opplevd veteranbiler som nybiler, smiler når vi ser blankpussede veteraner, eller veteraner med patina ute på veiene.
Nå skal de fleste av dem gjemmes i garasjer og låver i påvente av ny sesong. Dette er en hobby som utøves på veien i sommerhalvåret og i garasjen i vinterhalvåret. Hva får vi se av «nyheter» neste sommer? Vi er sikre på at det også i vinter blir klargjort flere fine veteraner som er klar for en sommerflørt på veiene neste sommer. Det er lett å skjønne at dette er en lidenskap, samtidig som det tas vare på verdifull historie. Vi gleder oss allerede til vårslippet.