Kultur
– Vi opplevde en slik glede og takknemlighet at vi som var på jobb var «høy» på stemning langt inni palmehelga
Oddbjørg Øiberg ved Selbu folkebibliotek sier folk opplevde det som trist når også biblioteket måtte stenge i vår. Når de åpnet dørene igjen rett før påske fylte de poser til take-awaybibliotek med over 1000 bøker. Et savnet tilbud var på plass igjen, men i ny form. Selv om bibliotekene hadde redusert åpningstid i 2020, så tok de seg godt inn igjen og tilpasset seg raskt en annerledes situasjon.
Dette skriver Trøndelag fylkesbibliotek i en pressemelding. I 2020 hadde folkebibliotekene i Trøndelag stengt i omtrent 20 prosent av planlagt åpningstid. Bibliotekbesøk ble nesten halvert, og utlånet sank med 20 prosent. Men de tok seg godt inn, og hovedinntrykket er at bibliotekene var raske til å tilpasse seg endringene, og gi tjenester som passet i situasjonen.
– Vi er imponert over kreativiteten og viljen til å prestere under nye forhold, sier fylkesbiblioteksjef Hildegunn Hestnes i pressemeldingen.
– 1000 bøker på fire dager
Selbu folkebibliotek hadde helt stengt i knappe tre uker fra mars. I april begynte de med hentebibliotek til og med 18. mai. Dette innebar at låneren bestilte bøker på epost eller telefon, og hentet en ferdig klargjort bokpose i døra. Hentebibiliotek, eller take-awaybibliotek som de kaller det i Selbu, utgjorde 11,2 prosent av åpningstiden for Selbu folkebibliotek i 2020.
– Jeg syntes at vi klarte å begrense ulempene for våre brukere godt. Vi har hatt god støtte og kommunikasjon med smitteverngruppa. Mange var svært glade for at vi fikk startet med take-awaybibliotek fredag før palmehelga. Bare på den og tre påfølgende dager lånte vi ut over 1000 bøker, sier Oddbjørg Øiberg, biblioteksjefen for Selbu folkebibliotek.
Opp 347 prosent!
Da bibliotekene ble stengt i mars, satte de inn ekstra midler og ekstra innsats på tilbudet av e-bøker og e-lydbøker gjennom appen Bookbites. Ebokbib ble erstattet av BookBites. I Trøndelag ble utlånet fordoblet, noe som i 2020 utgjorde hele 13,5 prosent av bibliotekenes utlån. Utlånet av bøker og andre fysiske medier utgjorde 1,27 millioner utlån, en nedgang på 500.000 utlån.
– Hos oss gikk det totale utlånet av e-bøker i 2020 opp hele 347 prosent mot året før. I motsetning var det en nedgang i antall besøkende på 24 prosent. Dette forklares mye med stengt bibliotek i vår, og at vi ikke har hatt mulighet til å ta imot barnehagegrupper, skoleklasser eller ha arrangement på biblioteket. Ifølge smittevernreglene kunne vi ha grupper på maks fem personer. Vi har også lagt merke til at folk har vært mer forsiktig med å være ute blant folk. De låner heller mer når de først er innom og forlenger om de ikke blir ferdig, sier Øiberg.
Latter, glede og tårer
Øiberg forteller at de har fått mange tilbakemeldinger på at folk har savnet tilbudet deres. Flere sa at det var trist at de måtte stenge.
– En bruker sa til meg i mars: «Det er jo et paradoks – når alt stenges ned og folk blir gående hjemme og har tid til å lese, trenger noe å fylle dagene sine med og virkelig har behov for dere, så må dere også stenge!». Og det har han jo rett i, men vi måtte stenge pga. smittevernet. Så når vi åpnet for hentebibliotek fredag før palmehelga opplevde vi en slik glede og takknemlighet, at vi som var på jobb var «høy» på stemningen langt inni palmehelga. Vi fikk endelig møtt våre brukere, sett de og slått av en kort prat – de utenfor sperringene og vi innenfor, forteller hun.
Opprettet «kosekasse»
Bibliotekaren forteller at ettersom de ikke fikk ha besøk av skoleklasser og barnehager, så har disse vært flinke til å bestille bøker selv.
– Dette kan være både i forhold til tema / prosjekt de jobber med, men også det vi kaller «kosekasse». Da lager vi et utvalg for å lese noe man har lyst til. Det virker som om lærerne som har benyttet seg av tilbudet har vært fornøyd med denne ordningen. Vi har også opplevd større etterspørsel fra studenter og de som tar etter- og videreutdanning og som trenger pensumlitteratur til sine studier, sier Øiberg.
Flere kommer utenfra
Hun forteller at de har sett flere brukere som kommer utenfra Selbu.
– De gir også uttrykk for at de er fornøyde med folkebibliotekets tjenester og utvalg. Også er det flere eldre som bor i nærheten og som får en del tilbud om oppsøkende tjenester fra oss. Men de ønsker heller å ta turen hit selv, både for selv å se utvalget av bl.a. bøker, men også for turen sin del. Om de så bruker en halv time på veien hit med innlagt stopp så er det jo også en hverdagsmestring og aktivitet man ikke skal se bort ifra, avslutter bibliotekar Oddbjørg Øiberg.