Debatt
Kanskje trengte vi ikke Bettan i år?
Dette er Selbyggens lederartikkel, som gir uttrykk for avisens offisielle mening.
Vi er inne i en hektisk førjulstid, og med det også en hektisk konsertsesong. I år er det først og fremst det lokale tilbudet med konserter i Selbu kirke og Tælet kultursal som setter preg på konserttilbudet i Selbu. Fra år til annet kommer det også kjente artister utenfra med gode konserter i Selbu, men slik ble det ikke i år.
Det var store avisoppslag, blant annet i VG, da Bettan og Ares juleshow i Selbu kirke ble avlyst på grunn av sviktende billettsalg. Hvorfor skjedde dette? Det var jo den eneste konserten i Selbu i år med kjente artister utenfra, skulle ikke det være grunn god nok for å gå mann av huse? Vi har jo vært gjennom to år med strenge koronarestriksjoner, og da skulle det vel ha vært en selvfølge at vi gikk på konsert.
Mye av svaret ligger i det totale tilbudet. Vi kan i år velge og vrake i et konserttilbud vi aldri har sett maken til. Til nå har vi vært gjennom en runde med revyforestillinger i Vikvarvet med god oppslutning. Made in Selbu fylte nesten Tælet, og Henrik Fuglem samlet over 300 i Selbu kirke med sin julekonsert. Flere gode konserter kommer på løpende bånd. En annen del av svaret ligger kanskje også i billettpris. Vi har forståelse for at en stor konsertproduksjon som Bettan og Ares jul koster å reise rundt med, og at billettprisen må være høy. Men 495 kroner er en høy pris, og når du får en minst like god konsertopplevelse for 300 kroner, så handler det i stor grad om prioritering. Pengene sitter ikke like løst hos folk som før, og da handler det om å velge med omhu.
Ingen kan få med seg alle konsertene i Selbu før jul i år, og folk velger ut fra forventet opplevelse sett i sammenheng med pris. Folk visste at Made in Selbu kom til å bli en stor opplevelse, selv om den hadde lite med jula og gjøre. Folk visste at Henrik Fuglem kom til å levere, og seks års erfaring med konserter som blir bedre og bedre for hvert år ga store forventninger, som også ble innfridd. Folk vet at Selbu korensemble vil levere på tirsdag, og folk vet at resten av konsertene blir bra. Da er tilbudet større enn etterspørselen, og folk må ta valg.
Vi har gjennom to konserter den siste uka fått bevist at Selbu Kulturskole er en talentfabrikk uten like, og når vi vet at fire unge gutter med utspring der skal ha sin julekonsert senere, så er det kvalitet som leveres. Uansett hva som sies og tenkes, så er det til syvende og sist konsertopplevelsen som er avgjørende, ikke om artisten som står på scena heter Elisabeth Andreassen eller Jens Aftret Andersen. Den følelsen folk har gitt uttrykk for umiddelbart etter siste ukes konserter har vært udelt gode. Onsdag fikk vi høre fra en tilreisende tilhører i Sebu kirke: -Den kulturskolen dere har må dere ta godt vare på, den er unik.
Vi har kreftene lokalt, vi har viljen til å tenke nytt innen underholdning, og vi har ikke minst evnen til å glede oss over lokal skaperkraft og formidlingsevne. Vi setter pris på impulser og artister som kommer utenfra, men vi har våre egne som er i landstoppen når det gjelder kvalitet. Det holdt for selbyggene i år!