Nyheter
Slik blir den store utvidelsen: – Hadde ikke blitt utbygging uten scooterløypene
Tydal Bil-Elektro skal bygge ut og gjøre en vesentlig investering i ny bygningsmasse og et forbedret servicetilbud.
– Vi skal prøve å få på plass et godkjent bilverksted, litt større utstillingsplass for snøscootere og litt bedre matutvalg. I tillegg skal det bli romsligere og litt bedre plass sånn generelt, for det er litt trangt per dags dato, sier Flemming Lunden ved Tydal Bil-Elektro.
Relativt sett er det en ikke uvesentlig sum som investeres i det som skal bli framtidens Tydal Bil-Elektro. Utbygginga har en kostnadsramme på 10 millioner, og bærer preg av å ha vært planlagt i lang tid.
– Det er ikke noen spesiell grunn til at dette gjøres akkurat nå. Dette har vi planlagt i mange år, og vi har sett behovet for mer plass i lang tid. Dagens bygg ble satt opp i 1986, og nå tenkte vi at tida var inne for å gjøre en oppgradering.
Den nye fasaden med utstillingsrom og utvidet areal for matservering bygges ut i retninga mot Coop Prix, og samtidig blir det økt areal for verkstedet i underetasjen ned mot sykehjemmet.
– Man må satse og utvikle seg. Per i dag har vi ikke utstillingsrom slik at folk som passerer ser utvalget vi har av snøscootere. Dessuten ønsker vi oss mer rom, større plass for bespisning og at blir mer romslig bak kassa. Samarbeidet med Best-gruppen skal fortsette akkurat som før, og det er ingenting vi tilbyr i dag som kommer til å forsvinne.
På toppen av bygget skal det dessuten legges til rette for at det eventuelt kan bygges leiligheter i framtiden. Lunden tror den sentrale plasseringa kan gjøre det til en egnet plass for utbygging av leiligheter her.
– Særlig mye mer sentrumsnært enn dette her er det vanskelig å få det. Her har man nærhet til sykehjemmet, butikken og alle våre fasiliteter. Det koster heller ikke spesielt mye mer å tilrettelegge for at det eventuelt kan bygges leiligheter her ved en senere anledning.
Resten av næringslivet i sentrum er også positive til satsinga. En slik investering kan unektelig skape synergier for resten av bedriftene.
– Andre næringslivsaktører, politikere og administrasjonen er kjempepositive. Vi er kjempeglade for tilskuddet vi fikk fra kommunen og ser fram til at sentrum skal få seg en oppgradering. Det blir enkelt og greit litt mer sentrum i Tydal nå.
– Jeg håper oppgraderinga fører til at flere turister langs veien stopper her. Nå kan vi snart friste dem litt mer, tilby et større matutvalg og samtidig vil vi selvfølgelig utvide åpningstidene. Det skal simpelthen bli en mer naturlig stoppeplass.
Lunden verken håper eller tror at han går Bil & Landbruk i næringa når det nå blir et godkjent verksted på bygget.
– Vi har egentlig mer eller mindre drevet verkstedvirksomhet i all tid siden far begynte her i 1986, men vi har ikke vært et godkjent verksted. Jeg tror ikke det er noe problem at det blir konkurranse mellom oss og Bil & Landbruk.
– Det er mer enn nok å holde på med for oss begge slik som det ser ut i dag. Jeg håper ikke at vi skal være med å konkurrere mot dem slik at de får problemer, men det tror jeg ikke vi kommer til å gjøre heller. Det går nok helt utmerket.
Mye av årsaken til utbygginga ligger i det økte salget av snøscootere, og et ønske om å utvide satsingen på den delen av bedriften. Lunden tror ikke at det økte salget skyldes en liten korona-boom, men peker heller på mer langsiktige faktorer.
– Vi har hatt en klar økning i salget av snøscootere den siste tiden, og det tror jeg ikke dreier seg om en kortsiktig økning. Nå som vi har fått mye av løypenettet for scooter permanent tror jeg det økte salget av snøscootere vil bli varig. Det er fortsatt deler av løypenettet som ikke er permanent, men det håper vi selvfølgelig det blir.
– Det er over 2000 hytter i Tydal, og hvis 10 % av disse kjøper snøscootere så tilsvarer det 200 scootere. Alle trenger ikke nødvendigvis å kjøpe her, men noen kommer til å gjøre det. 10 % er kanskje et litt forsiktig estimat også, for jeg tror det er langt flere enn det som kjøper scootere.
– Noen kjøper dessuten flere scootere. Jeg har sett flere som har vært innom for å kjøpe scooter til seg selv, og så kommer de tilbake litt senere for å kjøpe enda en scooter til kjerringa, for hun må få bli med hun også.
Lunden mener viktigheten av løypenettverket ikke kan snakkes nok om.
– Løypenettet har veldig mye å si for oss. Jeg kan vel kort og greit si det slik: det hadde nok ikke blitt noen utbygging hvis det ikke hadde vært for scooterløypene. Det sier vel litt.
Arbeidet med det nye bygget kan starte rimelig raskt dersom alt går etter planen. Det er ingen grunn til å bli overrasket dersom man ser gravemaskinene trappe opp på sentrumstomta i løpet av sommeren.
– Vi sender inn en byggesøknad denne uka, og da håper jeg at den blir behandlet før uke 29. Da skal vi starte så fort som mulig. Vi vil gjerne bruke lokale entreprenører så Kyllo skal starte med grunnarbeidet, og så vil flere bidra etterhvert. Trondseth skal blant annet hjelpe oss med rør.