Debatt
Nå brenner det i lommeboka
Dette er Selbyggens lederartikkel, som gjenspeiler avisens offisielle mening.
Da Kristin Halvorsen satt som finansminister ble hun utskjelt i store, kraftige ordelag, da hun mente bensinprisen burde være 15 kroner per liter. Nå kan hun smile lurt og konstatere at hennes forhåpninger snart er fordoblet. Den siste tiden har vi opplevd en literpris på godt over 27 kroner, og analytikere forventer at den skal passere 30 kroner i løpet av sommeren. Nåværende finansminister, Trygve Slagsvold Vedum, sa før valget, for knapt et år siden, at han ikke kunne sitte i regjering hvis prisen oversteg 20 kroner. Han sitter ennå, og vi har ikke hørt noe om at han har tenkt å ta sin hatt og gå.
Hva betyr dette for vanlige folk, for det var vel de som nå skulle prioriteres? Flest vanlige folk bor i byer eller bynære strøk, og reiser ufortrødent til og fra jobb med sterkt subsidierte kollektive transportmidler. Det er vel og bra, både for folk og miljø. Men, hvorfor er det ikke vesentlig mindre biler i storbyene, når alt er godt tilrettelagt? Er ikke kollektivtrafikken godt nok tilrettelagt allikevel?
I Trondheim skulle metrobussen løse alle problemer. Ja, den har fungert godt i mange tilfeller. Men det som ikke fungerer like godt som før, er oppdelingen av gjennomgående ruter. Før siste anbud gikk ekspressbussen direkte Stjørdal – Orkanger langs E6/E39, og rute 70 gikk sammenhengende Stjørdal – Melhus. Det fungerte greit, men ankepunktet var at det ble for mange busser i sentrum. Nå må du bytte buss en gang hvis du skal reise fra Stjørdal til Orkanger, og antall ekspressbusser i sentrum er fordoblet. Skal du reise fra Stjørdal til Melhus, må du bytte buss to ganger, på Leangen og Tiller. Det forklarer hvorfor folk velger privatbil i stedet.
For oss som ikke har busstilbud hvert kvarter, så er privatbilen eneste alternativ. Det er umulig å bruke buss til og fra jobb i Selbu eller Tydal, med mindre du har spesielt tilrettelagt arbeidstid. Da er privatbil eneste alternativ, og lademulighetene for el-bil er heller ikke utbygd slik at det er et alternativ for de fleste. Det betyr at vi i løpet av få år har fått fordoblet kostnadene med jobbreiser. Kjøregodtgjørelsen ved bruk av egen bil i jobbsammenheng, er den samme, eller faktisk litt lavere, enn den var da bensinprisen var halvparten av dagens.
Da strømprisene økte brutalt ble det fort krav fra sentrale deler av Østlandet om kompensasjoner. Hvorfor er det så stille nå? Er det fordi det er tynt befolkede områder utenfor Ring 1, 2 eller 3 som rammes? Ja, bensin og diesel forurenser, selv om mye er gjort for å redusere utslippene. Nå strammes det til også ved kjøp av utslippsfrie el-bil. Men ingen ting gjøres for å gi oss et alternativ. Vi skjønner selvfølgelig at det ikke går an å kjøre busser fra Stugudal, Sjøbygda eller Solem hvert kvarter, men det er de som bor slike steder som nå får svi mest. Nå brenner det i lommeboka og bankkortene går varme. En kompensasjonsordning er på sin plass. Vi er kanskje ikke vanlige folk lenger?