Alex Rosén hyller Mebonden og minnes turbulent Gimle-konsert

I radioprogrammet på Radio Rock, vinner Mebonden i Selbu en gjev pris i episoden som kommer førstkommende lørdag. Selbyggen ringte Rosén for en kommentar til dette. Deretter dreide samtalen seg raskt over til hans første møte med Selbu – et møte som fikk det til å koke i Selbyggens meningsspalter, høsten 1992.

Alex Rosén med diplomet som bekrefter at "Mebond" i Selbu er ukens tettsted. Foto: Radio Rock
Publisert Sist oppdatert

Hver lørdag er Alex Rosén og Per Hustad å høre i programmet Alex og Per på Radio Rock. I en av programmets faste spalter kåres ukens tettsted. Tidligere denne uken kom det Selbyggen for øret at i kommende program er det Mebonden i Selbu som kommer seirende ut fra kåringen. Selbyggen kontaktet Rosén for en kommentar til kåringen, og det ble raskt klart at opplysningene Selbyggen hadde mottatt stemte. 

Videre fortalte den kjente TV-personligheten om bakgrunnen for den ukentlige kåringen, og hva kåringen egentlig betyr. Samtalen dreide seg deretter raskt over på Roséns forhold til Selbu. Han kunne fortelle det var spesielt en episode, fra 1992, han husker svært godt. Rosén og bandet Go-Go Gorilla opptrådte da på samfunnshuset Gimle, og denne konserten skulle vise seg å resultere i en lengre opphetet debatt i bygda.

I lydklippet under kan du høre deler av vår samtale med Alex Rosén. 

– Det elendigste som noen gang har besøkt Gimle

Banebrytende musikk (i alle fall til Selbu å være), samt Roséns vulgære sceneshow, initierte en lengre debatt i Selbyggens meningsspalter utover høsten 1992. Konserten ble av foreldre omtalt som en ren skandale, mens den yngre garde ikke var like så enig i kritikken.

Annonse i Selbyggen for Go-Go Gorilla på Gimle 10. oktober 1992. Foto: Selbyggen


Første innlegg om den etter hvert svært mye omtalte konserten, ble publisert i Selbyggen 23. oktober:

"Er det sant at Alex Rosén, såkalt artist og showman, og kjent fra U-programmene på TV, virkelig strippet på scenen under festen på Gimle forrige lørdag?

Er det sant at nevnte Alex drakk alkohol åpenlyst under hele «showet» og faktisk oppfordret ungdommen til å drikke?

Er det sant at Alex og hans gorillaer representerer det elendigste som noen gang har besøkt Gimle når det gjelder musikalsk kvalitet? — Er det sant at UL Lauvsprett betalte 60 000 kr (eller var det 70 000), for denne elendigheten?

Er det også sant at Alex i tillegg til dette beløpet forlangte å få vin og øl av arrangørene og fikk det?

Det svirrer utallige rykter etter «showet« på Gimle forrige helg. Forhåpentligvis er ryktene overdrevne. Men om det skulle finnes antydning til sannhet i disse ryktene, vil vi ikke nøle med å kalle hele arrangementet en skandale.

Innholdet i «showet« er ille nok om det har foregått slik som det ryktes. Minst like ille er det hvis UL Lauvsprett virkelig har betalt slike beløp som antydet overfor for å få spredd denne møkka i Selbu.

Vi selbygger er nok kanskje kjent for å være heimføding­er som er lite åpne for kulturelle påvirkninger utenfra. Men om det er den type «kultur« som Alex og hans gorillaer representerer som skal velte innover vår bygd fra ur­bane «lorthøl«, da bør vi stenge grensen på Selbuskogen. Dritt har vi fortsatt i våre møkkjellere. Vi trenger slett ikke å importere den fra Oslo eller andre slumstrøk.
Foreldre"

Innlegget var vanskelig å misforstå. Alex Rosén og Go-Go Gorilla var, for å si det pent, sterkt uønsket i Selbu. Om innlegget var representativt for en hel generasjon, er vanskelig å stadfeste, men flere fra den yngre garde skulle vise seg å senere tale foreldrene imot i saken.

Rosén under showet i Selbu i 1992. Bildet lå vedlagt innlegget signert "Foreldre". Hvem som tok bildet under konserten er fortsatt uavklart. Foto: arkiv

– Gluntan hadde nok aldri fått passet påskrevet

I Selbyggen 30. oktober svarte Tom Helge Stubbe foreldrene blant annet dette:

"... For det første så kan jeg ikke forstå at det er noe nytt fenomen her i Selbu at orkestre som spiller på fest drikker på scenen, men jeg har aldri sett eller hørt at noen av de er blitt kritisert for det."

Hans Bårdsgård delte også sine betraktninger rundt konserten, samt "foreldrenes" kommentarer. I tillegg sendte han et par stikk til Selbyggen, og satte spørsmålstegn ved alkoholkulturen i bygda:

"Fraser som "vi skal ikke her gå inn på det musikalske/enkeltinnslag" gjennomsyrer Selbyggen, men blir lagt bort for Alex, som man åpenbart forstår at er musikalsk elendig fordi man ikke liker utseende og oppførsel. Gluntan, som er pene og rene femtiåringer, hadde nok aldri fått passet påskrevet, til tross for sine fire akkorder og rytmeboks. Go-Go Gorilla, som teknisk/musikalsk passerer Gluntan på et jevnt rockenivå, blir nok oppvurdert musikalsk, hvis de bare klipper håret og er snille...

I Selbu er det OK at 14-åringer drar på lokalet, og møter voksne mennesker i rus. Her er det OK å drikke, åpenlys "blanding" på bordene er normalt. I Selbu drikker snille gutter på scenen, de skåler med salen og synger drikkeviser innimellom gammeldans og svensktopper. Dette skjer hver helg.

Så kommer en person med klovneimage fra Oslo med samme lære. DA løfter Selbyggen pekefingeren: Alex forderver ungdommen, showet er en skandale...

Vi i Selbu trenger ikke ett enslig besøk fra en busemann fra Oslo for å lære våre unge å drikke. Det klarer vi meget bra selv."

– Fikk litt av eit sjokk

Flere fra den eldre garde slengte seg også på, og 20. november delte Reidar Morset sine betraktninger rundt konserten og den påfølgende debatten:

"Eg viser til innlegget frå "Foreldre" i Selbyggen den 23. oktober, og vil tru at dei fleste foreldre fikk litt av eit sjokk når dei leste det og så bileta som følgde med. Eg venta at ungdomslaget i det minste ville avsanne noen av påstandene som spørsmåla viste til, men for meg vart det ei enda verre opplysning å lese det arrogante svaret fra ungdomslaget i Selbyggen den 30. oktober. Påstandene var altså heilt rette, og ungdomslaget finner ingen grunn til å ta avstand frå - eller beklaga noe av det som gikk for seg. Det heile kosta 100 000 kroner og "var verdt det". Etter som svaret er undertegna med "UL Lauvsprett", går eg ut fra at dette er ei flertalsmeining i styret. Eg får meg ikkje til å si at det representerer fleirtalet av medlemane i laget, men i tilfelle det likevel gjer det, er det fryktelig trist."

I samme utgave av Selbyggen ble følgende retoriske spørsmål stilt:

"Er det sant at Alex var i Selbu i helga igjen? Er det sant at han opptrådte på scenen i Moheim på grendafesten i bare ei strikka selbutruse? Undrende."

– Villig til å gå av som formann for UL Lauvsprett

4. desember delte daværende formann i UL Lauvsprett, Alf Magne Flønes, følgende innlegg:

"Har med stor interesse lest innleggene om Alex-festen. Jeg synes det er påfallende at de som kritiserer festen, ikke er blant de som besøker fester så veldig ofte, og at de kanskje burde konsentrert seg om pensjonistforeninga i stedet.

Det har heldigvis vært innlegg fra den yngre garde også, og disse er positive.
Disse "foreldre" som skriver at de har fulle møkkakjellere, skal jeg ikke kommentere da de er så feige at de ikke skriver navna sine under.

Reidar Morset derimot er den eneste som retter saklig kritikk mot UL Lauvsprett, selv om han befinner seg i 1950, finner jeg denne mistilliten så sterk, at jeg er villig til å gå av som formann for UL Lauvsprett på årsmøtet over jul.
Jeg tar da som en selvfølge at Reidar Morset stiller på årsmøtet med en ny formann.

Synes for øvrig at det er merkelig at lokalbladet sender en journalist for å ta bilder i tilfelle det er noen som vil kritisere festen."

11. desember 1992 erklærte redaksjonen at det var "Nok om Alex i denne omgang". Etter en serie innlegg om opptredenen i Gimle, mente de at det var passende at UL Lauvsprett, representert ved formannen, fikk det avsluttende ord i saken. Alf Magne Flønes bekrefter i dag til Selbyggen at han tok minst ett år til som formann i ungdomslaget etter årsmøtet våren 1993.

I lydklippet under kan du høre Alex snakke om Selbu og Mebonden i podcasten: 

Powered by Labrador CMS