Debatt

Bell skole.

Fremtidig organisering av skoleuka i Selbu kommune

Publisert

Dette er et leserinnlegg som gjenspeiler skribentenes mening.

Politisk sak om fremtidig organisering av skoleuka i Selbu kommune skal drøftes i Kommunestyret 28. juni. I saksfremlegget savner vi en mer objektiv vurdering av de ulike alternativene vi har, da argumentene som kommer frem stort sett argumenterer for de positive sidene med 5-dagers skoleuke. Alternativet til 5-dagers skoleuke er i dag å fortsette som vi gjør nå, med fri annenhver onsdag for barn i 1.-4. klasse her i Selbu.

Det kommer frem i høringssvarene fra foreldrene at det ikke er noe klart flertall som ønsker å gå inn for 5-dagers skoleuke, og mange sier også at de er fornøyde med dagens ordning. Flere ser at barna har godt av dette avbrekket denne fridagen annenhver onsdag er. Det er stor overgang fra å være et barnehagebarn til å forholde seg til alle krav og forventninger man møter som skolebarn både i skole- og på fritida.

Et viktig punkt for kommunen er økonomien i dette. En 5-dagers skoleuke vil ikke være lønnsomt da det gir økte utgifter for kommunen på grunn av et større ressursbehov og økt behov for skoleskyss.

I saksfremlegget kommer det frem at det er ingen forskningsresultater som viser at det er en sammenheng mellom en fridag i uka og læringsutbytte. Det er heller ikke funnet forskningsbasert belegg for å hevde at elevene oppnår bedre leseferdigheter med å gå over til femdagers skoleuke.

I vårt saksfremlegg angis det at sårbare barn, som ikke har det trygt i hjemmet, har godt av at skoleuka utvides til 5-dager. Dette fordi de da kan møte trygge voksne på en trygg arena om frionsdagen sløyfes. Dette er ei gruppe man skal ta på alvor. Vi tenker at for disse barna er dette et behov som i aller høyeste grad kan ivaretas på skolefritidsordningen (SFO) denne dagen. En hel fridag gir SFO en større mulighet til å kunne planlegge, organisere og gjennomføre en dag med et annet innhold enn en vanlig skoledag gir. For mange kan denne dagen gi verdifulle erfaringer og opplevelser mange ikke får mulighet til på hjemmebane. Vi tenker også på sårbare barn i skolesammenheng – de som synes at timer og friminutt er vanskelig. Disse kan og ha godt av en dag med avkobling fra skolehverdagen, enten det er på SFO eller utenfor skolearenaen.

Det opplyses i sakfremlegget at firedagers skoleuke, som vi har i dag, er godt innarbeidet for næringslivet her i Selbu.

Likestilling og heltidskultur er et tungt argument for å innføre 5-dagers skoleuke. Tanken bak er at man stimulerer til økt heltidskultur blant ansatte ved å kutte ut denne fridagen. Dette er et tiltak som i hovedsak rettes mot ansatte i helse- og omsorgsyrkene. Det er ingen automatikk i at ansatte vil gå opp til helstilling ved at man tar ifra familiene den valgfriheten de har i dag, som så mange sier seg godt fornøyde med. Heltidskultur er en viktig sak i samfunnsdebatten. Vi i Senterpartiet tenker at det er andre virkemidler som må til for å øke antall heltidsstillinger før man velger bort det som av mange anses som et gode med å bo i Selbu. Det er viktig å påpeke at det er andre faktorer som spiller inn for at enkelte velger å arbeide redusert, særlig i omsorgsyrkene. Noe av årsakene kan være tung vaktbelastning, ugunstige arbeidstider, jobb hver tredje helg hele året og arbeid i ferier og helligdager. Med stadige krav til bl.a. effektivisering er det samtidig mer krevende å jobbe f.eks. som helsepersonell. Dette gir en høy total belastning. Kanskje bør man se på andre områder for å finne ut «hvor skoen trykker» for å stimulere til økt heltid framfor at man tar ifra familiene denne valgfriheten. I forslaget om 5-dagers skoleuke er det skissert at elevene går full dag mandag, tirsdag, torsdag og fredag, og at man slutter klokken 12 og 12:30 annenhver onsdag. Vi har vansker med å se for oss at dette er en bedre løsning for arbeidsgiverne når ansatte ønsker å gå hjem i lunsjtida hver eneste onsdag. I høringssvaret sier flere at de heller

går ned til 80% stilling med fri hver onsdag fremfor 100% stilling om denne fridagen blir tatt ifra dem. Det er også et tankekors.

Det argumenteres også med at det for tilflyttere kan gjøre Selbu mer attraktivt om man går over til 5-dagers skoleuke. I høringssvarene er det tilflyttere som sier at de derimot ser på 4-dagersordningen som en positiv side med å flytte til Selbu. For pendlere kan det også være vanskelig å komme hjem fra jobb klokka 12 på onsdager om 5-dagers skoleuke innføres. Vi tenker at den ordningen vi har i dag kan slå ut motsatt og virke positivt for tilflytterne ved at man velger å bo i en kommune som gir familiene gode valgmuligheter.

Med bakgrunn i disse punktene vurderer vi at den beste løsningen for barna, og de fleste familiene, er å fortsette som i dag, med 4-dagers skoleuke.

Powered by Labrador CMS