Foto: Oda Cecilie Folde

2024 ble utviklingens år

Dette er årets siste "Selbyggen mener", og selv om det kanskje ikke er så mye meninger i denne, så syns redaksjonen at det er fint å reflektere litt rundt året som har gått og tiden som kommer. 

Vipps – så var året omme, og 2025 står rett foran oss. Du leser nå den siste utgaven av "Selbyggen Mener" i år, og neste gang du kan åpne papiravisen skriver vi 10. januar. For redaksjonen føles det ut som at 2024 har gått uhyre fort. 

For å oppsummere året for redaksjonens del så må vi skrive 2024 i utviklingens tegn. Det har skjedd store endringer her på huset, noe vi mener har vært nødvendige grep for Selbyggens vei inn i en mer digital fremtid. Det kommer nok enda flere endringer – for skal vi bestå må vi henge med i utviklingen. Så hardt er det faktisk i avisbransjen i dag. 

For det blir bare dyrere å produsere og distribuere papiravis – noe som er greit at også abonnentene våre vet. Det gjør at vi naturligvis må ta mer betalt for våre produkter, i takt med at våre leverandører øker sine priser. I 2024 økte vi ikke prisene, men dette er ikke bærekraftig i lengden. Derfor blir det litt dyrere å være abonnent på Selbyggen fremover, men vi lover å lage innhold det er verdt å følge med på. 

Vi ser en stor utvikling i antall abonnenter som nå har rene digitale abonnement, og vi får også mange tilbakemeldinger om at nyhetene allerede er konsumert av mange abonnenter før papiravisutgivelsen, noe som gjør at papirutgaven ikke blir benyttet i like stor grad som tidligere. Kanskje er du en av dem som leser alle nyheter på nett og ikke trenger papirutgaven i postkassen din lenger? Da vil vi i så fall høre fra deg. 

Det er også svært mye gledelig som har skjedd i redaksjonen de siste tolv månedene, som ikke handler om prisøkninger. For det er produsert mye variert innhold i Selbyggen i året vi nå legger bak oss. Vi har laget mange videoreportasjer, men det er kanskje nå i førjulstiden at vi har fått synliggjort bredden i det vi driver med. Nyheter fortæres på mange forskjellige plattformer i dag, og du finner Selbyggen på de fleste av dem. Pepperkakebygda er en suksess også i 2024, og vi har til og med skrevet, spilt inn og gitt ut en julelåt med tilhørende musikkvideo som nå er vist over 130.000 ganger på Facebook. Den siste greia så vi ikke helt komme, men det er klart at det er morsomt når folk liker sprellene vi finner på.

For 2025 har Selbyggen mange planer. Podkaststudioet vårt står nå ferdig, og vi ser frem til å få litt bedre tid til å produsere lydinnhold. For det står ikke på ideene der heller (!), og vi bor i et dalføre med mange historier verdt å fortelle. Vi har også konkrete planer om flere direktesendte tv-sendinger, med tematikk som vi tror vil engasjere mange.

Vi ser frem til et nytt år, med alt det spennende det måtte bringe. Vi håper både annonsører og lesere fortsetter å se verdien av et tilstedeværende lokalmedie. 

Fra alle oss i redaksjonen til deg som leser dette: Ha ei riktig god jul, og et godt nytt år!

Powered by Labrador CMS