Nyheter
Sjokoladen er stadig like populær – og snart blir det gelato
Sjokoladeeventyret fortsetter for Jentene på Tunet. Nå konkurrerer de om to førsteplasser, i to kategorier, i regi av Trøndersk Matfestival, og er også én av 11 kandidater som kan stikke av med MENYs Matskattstipend. Snart lanserer de også sin egen is.
Eivind Aune kommer ned i caféen sammen med Sigrid Bråthen, som er bedriftens nye markeds- og sosiale media-ansvarlige. Med seg har han to dokumenter. Det ene beskriver at Jentene på Tunet er finalist til å vinne «Årets Søtsak» og «Årets Matgave» under årets matfestival, og det andre forteller at de er nominert til å søke på MENYs Matskattstipend på 300.000 kroner. Det er med andre ord spennende tider for lokalmatprodusenten.
Matfestivalen
Trøndersk Matfestival er det største mateventet i Norge, og før pandemien var det ca. 225 000 mennesker innom i løpet av arrangementet.
– Det var der vi debuterte med sjokoladesalg ut i markedet i 2016, mimrer Aune og fortsetter:
– Vi syntes vi hadde laget så mye sjokolade, men ble utsolgt allerede første dag. Da var det bare å dra hjem å lage mer. Vi tok noen snarveier og jobbet hele natten, men sjokolade ble det! Vi har lært oss med årene å stille bedre forberedt.
Matfestivalen betyr både lite mat og få dobesøk for de som står på stand. Det er det rett og slett ikke tid til. I år skal Jentene på Tunet i tillegg stille med dobbel stand for økt synlighet under arrangementet.
Om de har kapret førsteplassene i de to kategoriene de nå er nominert i, det får de vite under festivalens første dag. Produktet deres har blitt vurdert av Trøndelags fremste eksperter på mat, drikke, råvarer, smak og presentasjon. Det å vinne henger svært høyt for alle finalistene.
Høythengende stipend
MENYs Matskattstipend er den største og viktigste lokalmatprisen som deles ut i Norge. MENY samarbeider med 450 lokalmatprodusenter, og ingen annen dagligvareaktør er i nærheten av å ha et slikt utvalg av lokalmat. Det å bli nominert betyr at man tilhører det absolutte toppsjiktet av norske lokalmatprodusenter. En bredt sammensatt ekstern jury, med mat- og landbruksminister som juryleder, vil plukke ut vinneren i løpet av august, og det vil annonseres på Matskattlaugets samling i oktober.
Gelato
Salget av sjokolade går som regel ned på sommeren, noe som betyr at de ansatte på sjokoladefabrikken får mindre å gjøre. Men de trenger likevel alle jenter (og menn) på dekk når sjokoladebehovet til det norske folk skal dekkes til jul og påske.
– Vi fant ut at vi ville ha et tilbud i lavsesongen. Da slipper vi å ha de svingningene økonomisk, samtidig som de ansatte stadig har noe å gjøre. Verdiskapning er viktig, hver dag. Det var da vi kom opp med idéen om å skape vår egen gelato, forteller Aune.
Gelato er en italiensk type is som skiller seg fra vanlig iskrem ved at det ikke piskes inn så mye luft i isen, men at den er mer kompakt.
– Vi har vært i Italia for å lære oss å lage det på riktig vis. Vi har investert i gode maskiner, og vi vil også bruke de beste råvarer i isproduksjonen, forteller Aune.
Isen skal lanseres under matfestivalen, og de har også planer om en pop-up butikk på City Lade i august som skal ha åpent torsdag til lørdag.
På spørsmål om hvor mange smaker de skal lage, forteller Aune at de har skaffet en isdisk med plass til ti forskjellige.
– Altså, det klientellet vi har på kjøkkenet, og da spesielt Iris, er gudbenådet når det kommer til råvarer, smaker og sammensetningen av dem, så dette har vi ordentlig tro på, sier Aune.
Journalisten, som egentlig skulle starte et nytt og bedre liv, går vanskelige tider i møte basert på gelato-smaksprøvene hun ble servert. Her har ishungrige sambygdinger og øvrige nordmenn noe å glede seg til.
I sommer kjører de utvidet åpningstid i caféen, så det blir gode muligheter for smaking.
Nye ansettelser
Arbeidsstokken er også økende. Nyutdannede Sigrid Bråthen, som kommer fra Trondheim, startet 1. mars og begynner å komme godt inn i rutinene. Sammen med Aune skal hun ha ansvar for marked, men også synlighet på sosiale medier.
– Jeg er ikke på sosiale medier selv, men jeg ser jo at det er en fin plattform å bygge markedsføring på, forteller Aune.
– Etter endt utdanning så jobbet jeg et år på reklamebyrå før jeg begynte her. Jeg trives allerede veldig godt, forteller hun.
Aune forteller at de fortsatt søker folk, og da særlig i produksjonen.
– I går ansatte vi ei som kom helt fra Sandnes fordi hun ønsket å jobbe med sjokolade. Mannen hennes er betongarbeider, så nå sjekker vi ut om det finnes noe ledig arbeid til ham her også, sier Aune som avslutter med å nevne at dersom noen kunne tenke seg en jobb på Jentene på Tunet, er det bare å ta kontakt.