Nyheter

Illustrasjon av nybygget på "Biltomta" (Pir II)

Nytt planforslag for Selbu sentrum sør er klart

Publisert

Det foreligger som kjent store planer for tomta der bussgarasjen i Selbu sentrum sto, og i løpet av den siste tiden har Marius Sørensen ved Granby AS vært rundt i forskjellige råd i kommunen for å høre hva slags innspill de har å komme med til det nye forslaget for sentrum sør.

– Årsaken til dette er å kunne involvere flest mulig, og gi flere en medvirkning i planforslaget. På denne måten får vi høre meningene og tankene til forskjellige grupper ut ifra et konkret forslag. Det er også enklere for dem å gi innspill når de har noe å forholde seg til, sier Sørensen.

Marius Sørensen har presentert den nye planen for bygdas råd, og har fått viktige innspill å ta med seg videre.

Han har presentert forslaget for Ungdomsrådet, Råd for eldre og personer med nedsatt funksjonsevne, Folkehelsegruppa og Arbeidsgruppa for trafikksikkerhet i Selbu kommune. Også pensjonistforeninga har fått sjansen til å komme med tilbakemeldinger på forslaget.

Sentrumsgården

I presentasjonen har Sørensen tatt for seg tiden fra kommunestyret vedtok å selge biltomta i 2017, frem til en eventuell byggestart av næringsbygg, kontorlokaler og leilighetskompleks i april 2023.

– Hovedmålene for den nye planen er å skape et attraktivt og fint sentrum med aktivitet, og legge til rette for at det skal bli et naturlig stoppested langs FV705. Vi ønsker også å få flere butikker til å ville etablere seg i sentrum, og det skal være en bærekraftig modell for gjennomføring. I tillegg skal det også være trafikksikkert for både gående, syklende og kjørende, forteller Sørensen.

Den planlagte rundkjøringen tas ut av reguleringsplanen, og Gjelbakken blir liggende som i dag i følge Granby AS’ forslag. Planene viser også at offentlig vei gjennom området tas ut, at eksisterende avkjøringer beholdes og at det skal reguleres et område som skal knytte torget i sentrum sammen med det planlagte senteret som har fått arbeidstittelen «Sentrumsgården».

Illustrasjon ved Pir II

Selbyggen har fått tilsendt innspillene fra de forskjellige rådene, og gjengir deler fra det i denne artikkelen.  

Ungdomsrådet i Selbu, via Tove Storhaug: 

Ungdomsrådet ønsker seg møtesteder/minglesteder for ungdom i bygda, både utendørs og innendørs med Wi-Fi og lademuligheter. Rasteplassen som nå inngår i planene blir i dag brukt som råneplass, og ungdomsrådet lurer på hva alternativet her kommer til å bli. De ser også positivt på at MIX-kjeden ønsker å etablere seg i det nye senteret, og tror dette tilbudet blir fra for ungdommene. 

Folkehelsegruppa i Selbu, via Kari Jørgensen: 

De syns generelt at det er positivt at området reguleres og utvikles. Det å kunne tilby en større variasjon i boligtyper i Selbu syns de er bra, og at reguleringen til sentrumsformål vil gjøre det mer attraktivt for bedrifter å etablere næring i Selbu. De understreker at illustrasjonene i forslaget bare gir en indikasjon på mulighetene, men at det ikke gir noen garanti for hvordan området vil bli. 

De trekker også frem trafikksikkerhet, og syns det er viktig med en bilfri og attraktiv gå-forbindelse mellom planområdet og øvrig sentrum. Det vil være ekstra viktig å påse at det lages gode løsninger både for de som skal bo innenfor området, men også for besøkende. 

At det er satt av et felles uteoppholdsareal og lekeplass mener de er positivt. De stiller seg litt mer spørrende til om oppholds- og lekearealet på taket til boligblokken er gunstig plassert på grunn av solforhold og at det da blir utilgjengelig for andre enn de som bor i boligene. De mener at det bør vurderes et område på bakkeplan, og om det planlagte området på taket kan flyttes til næringsbygget. 

Siden skysstasjonen ikke lenger vil være i området innenfor sentrum sør, syns de det er viktig at en busslomme reguleres inn i planen, og at den har et overbygd venteområde. Det bør også sikres at reisende fremdeles har mulighet til å bruke toalett i nærheten mener folkehelsegruppa.

Avslutningsvis mener de at den skisserte løsningen for gå-forbindelse mellom Selbu sentrum sør og øvrig sentrum vil være attraktiv, men at det fremdeles bør sikres gjesteparkeringsplasser for rådhuset et annet sted. 

Råd for eldre og personer med nedsatt funksjonsevne, via Oddvar Raaen:

Det var få kritiske røster i råd for eldre, og den generelle følelsen de satt med etter presentasjonen var veldig positiv. At det nå blir ryddet opp i det som har fremstått som et rotete sentrum der det er vanskelig å ta seg frem for både gående og syklende, og de som generelt har vanskelig for å ta seg frem, tar de godt imot.

De syns at planene for busstomta ser veldig gjennomtenkt ut. De er glade for at det skjer utvikling, at det blir liv i sentrum og enklere å bevege seg rundt. De trekker også frem Sørensens presentasjon som god, noe som gjør at de får lyst til å bli med på det, samtidig som de føler at de har medvirkning. Videre følger råd for eldre mye av argumentasjonen til folkehelsegruppa.

Arbeidsgruppa for trafikksikkerhet, via Johanna Marie Lien: 

I sin faglige vurdering har de tatt med at krysset Gjelbakken/fv. 705 oppleves som trafikkfarlig, med flere nesten- og småulykker gjennom året. Med særlig siktutfordringer på vinterstid. Gjelbakken har funksjon for hele sentrum, og vil fortsatt bli benyttet til flere formål utover det som skjer på «Biltomta». Nedkjørsel fra dagens Kiwi skaper også trafikkfarlige situasjoner i Gjelbakken. I gjeldende reguleringsplan for Selbu sentrum fra 2017 er krysset og vegtraseen for Gjelbakken regulert ca. 25 meter lengre sør fra der den er etablert i dag. Kommunens vurdering er at Gjelbakken må etableres lengre sørøst. Minimum 10 meter fra dagens senterlinje på veg til ny regulert senterlinje for Gjelbakken.

De trekker også frem behov for bussholdeplass på hver side av vegen, og at disse må være lange nok til at det kan stå to busser i lomma. Her kommer de med flere forslag til plassering. I likhet med folkehelsegruppa trekker også de frem behovet for et offentlig toalett for reisende med buss. De nevner også at dersom det skal beholdes avkjørsel til BS1 bør denne anlegges slik at det formes et firearmet kryss med Gjelbakken/Nestansringen. De mener også det bør legges inn rekkefølgekrav som sikrer etablering av fortau langs Kvellovegen, og at gangpassasjen mellom dagens torg og ny bebyggelse på biltomta holdes så bilfritt som mulig. De foreslår også at gangfelt over Gjelbakken opphøyes, og at det bør vurderes en bredere løsning enn standard opphøyd gangfelt. Avslutningsvis trekker de frem at det er ønskelig fra kommunens side å redusere fartsgrensen langs Gjelbakken, og at offentlige parkeringsplasser (kommunen har i dag 16 innenfor planområdet) i forbindelse med kollektivknutepunkt videreføres. 

Den nye reguleringsplanen for Selbu sentrum sør vil bli behandlet i Hovedutvalg for samfunnsutvikling den 9. juni og Det faste utvalg for plansaker den 14.juni, og blir deretter sendt ut på høring og til offentlig ettersyn. Den 21. juni vil Granby AS invitere til et folkemøte der planene vil bli presentert for alle som er interessert. 

Powered by Labrador CMS