Debatt

I distriktene skal vi kjøre bil – helst bensin eller diesel

Publisert Sist oppdatert

Vi er visst ikke med i det grønne skiftet, vi som bor utenfor Stor-Trondheim, eller andre større byer for den del. Hver gang Regjering og Storting bevilger mer penger til kollektivtrafikk, så går det til forbedringer i sone A. Alle nye biler som selges fra 2025 skal være helelektriske – var målet. Uansett elektrisk eller ikke, dyrere blir det for oss utenfor sone A. Med de tiltak som nå kommer, er det forståelig at mange mener det er greit å holde seg til dieselmotoren, selv om også prisen på fossilt drivstoff er på vei mot astronomiske høyder.

Når fylkeskommunen fikk penger til å reduserte billettpriser på kollektivtrafikk, så gikk det til lavere pris på togbilletter og utvidet gyldighetstid på bussbilletter, i sone A vel og merke. Vi som bor i sonene B, C og D, og langt fra jernbane, er fortsatt uberørt av pristiltak. Vi må se det positive i at det ikke ble prisøkning, i motsetning til forrige gang, da bussbilletten fra Selbu til Stjørdal ble dobbelt så dyr. Ikke det at det er voldsomt kostbart å ta buss for oss heller, men politikernes holdninger er langt fra noen oppfordring til å la bilen stå til fordel for bussen. Til det er det for få avganger og for tungvint hvis du skal til Trondheim en dag og har ærend i flere bydeler. Skal du til midtbyen, og bare dit, er det greit, hvis du har mulighet til å dra på morgenen eller formiddagen. Er du derimot i full jobb, og må dra etter arbeidstid, så er ikke bussen et alternativ. Da kommer du ikke hjem før neste dag! Det eneste som taler til bussens fordel er at det snart ikke er parkeringsplasser igjen i midtbyen.

I Regjeringens forslag til Revidert Nasjonalbudsjett ble det lagt fram nye regler for el-biler. Forhåndssignaler hadde lenge gått på at det ville komme merverdiavgift på el-biler, men at det ville slå inn ved en bilpris på 600 000 kroner. Nå ble momsfritaket fjernet helt, men de som kjøper el-bil til mindre enn 500 000 kroner, vil få et tilskudd tilsvarende momsen. Det betyr at de som har behov for en større og dyrere bil med lengre rekkevidde, må belage seg på en vesentlig prisøkning. Kjøper du en el-bil til 600 000 betyr det en økning på 25 000, for en bil til 800 000 utgjør økningen 75 000. Du fyller en del diesel for den prisen.

I Selbu og Tydal har vi i dag to muligheter til hurtiglading, en i hver kommune. Da sier det seg selv at vi må ha en bil med litt rekkevidde. I tillegg har vi et veinett som tilsier at det i store deler av året er fornuftig med firehjulstrekk. Dessuten er det mange på landsbygda som må ha en bil som kan trekke en tilhenger av en viss størrelse. Det er rett og slett et annet transportbehov enn i byene. Alle vet at dette er faktorer som gjør at vi må velge en større og kraftigere bil med lang rekkevidde. Når du kjøper el-bil i dag, eller i fremtiden, vil du kjøpe etter batterikapasitet. Lengre rekkevidde = større batteri = høyere pris.

De nye momsreglene vil favorisere små biler med små batterier, akkurat som da vektavgiften ble innført, og som da hestekraftavgiften ble innført, lenge før det var snakk om utfasing av fossilt drivstoff. Også da så myndighetene bort fra forskjellige behov i by og land, og favoriserte matpakkekjørerne i byene, som i tillegg hadde et godt kollektivtilbud. Nei, vi som har behov for å transportere en snøscooter, et vedlass, landbruksredskaper, fire unger med skiutstyr eller eldre og uføre med rullatorer eller rullestoler, vi må betale. De som har et kollektivtilbud det meste av døgnet, får i tillegg tilskudd til bil. Forstå det den som kan!

Powered by Labrador CMS