Debatt

Riastvegen er nå åpnet for trafikk. Skribenten mener det er for sent. Arkivbilde.

Åpning av Riastvegen!

Publisert

Dette er et leserinnlegg som gjenspeiler skribentens meninger.

Jeg hadde vedlikeholdsansvaret på Riastvegen i ca. 25 år og kjenner vegens sterke og svake sider godt. Fra Tydal til avkjørsla til Gammelvollan er vegen sterk og god og det er sjelden skader på vegen etter opptak. Videre mot Ålen er det mer vanlig med utvaskinger i ulikt omfang fra år til år.

Jeg mener at styret for Riastvegen er alt for defensiv i vurderingen av når vegen skal åpnes for biltrafikk. Vegen ble ferdig tatt opp onsdag den 1. juni. Dato for opptak må selvfølgelig vurderes for hvert år, men når det lir ut i juni må det begynne å brenne ” under føttene” til de ansvarlige! Ved seint opptak tørker vegen fortere og blir raskt kjørbar.

 Når det blir kjørbart inn til Menna fra Ålen og vegen stenges med bom der, ser det ut som åpning av hele vegen mister fokus.  Når det i skrivende stund ( onsdag 8.juni) ble kjent for meg at vegen ikke åpnes før fredag kveld den 10.juni ble jeg både skuffet og oppgitt. Dagens opplegg fra styret er at alle sår/utgravinger skal være utbedret og vegen skal være høvlet og saltet før åpning. Dette  er etter min mening en feilslått vedlikeholdsstrategi. Brukerne av vegen ivrer etter å komme seg innover fjellet etter en lang vinter og mange vil besøke hyttene sine. Det har også jeg gjort, men det måtte skje på sykkel. Det var for så vidt ikke noe problem da veien innover fjellet var usedvanlig tørr og hard. Det var nesten som å sykle på betong innover fra Finnøyvollen til forbi Riasten, men det ble rapportert noe utvasking ved Lunderengsvollan nærmere Ålen!!

I min tid som vedlikeholdsansvarlig satte vi på trafikk så snart det var forsvarlig uten høvling og salting. Dette ble gjort etter at hele veien hadde tørket opp og vegen åpnet for trafikk. Sår og utgravinger ble signalisert med trafikkmarkører.  På fylkesveger blir skader ofte signalisert med skilt og trafikkmarkører og utbedring av skadene kan utstå i flere uker! Dette er vi vant til!! Hvorfor setter styret så strenge krav på en mindre trafikkert vei som Riastvegen? For brukerne er det aller viktigst å kunne kjøre på vegen så tidlig som mulig selv om det er noen spor og ujamnheter. Om det skulle være noen skader som er varslet med trafikkmarkører spiller det ingen rolle. Kjøring på vegen fra begge sider inn til bommene om våren setter mer spor enn etter åpning og kjøring sent på høsten kan også gjøre vegen sporete.

Mitt råd til styret er å lage et mer fleksibelt opplegg for åpning av vegen og slippe på trafikk så raskt som mulig! Vegen kunne ha vært åpnet i slutten av pinsa under forutsetning av at sår og utvaskinger hadde blitt skiltet/ markert med trafikksøyler og at høvling og salting blir utsatt til etter åpning!

Et annet poeng er at bommen ved Finnøyvollen i Tydal er utgått på dato. Jeg tør nesten påstå at den er farlig å bruke! Opptak starter fra Tydalen og da kunne man med fordel i tillegg til bommen ved Finnøyvollen ha montert en bom ved Øvlingen slik at man ganske raskt etter opptak, kunne ha latt folk kjøre opp til Øvlingen. Det kunne ha vært et meget godt tilbud for brukerne og enkelt å gjennomføre. Tilsvarende opplegg blir brukt  i Ålen med bom på Målåsetra og ved  Menna!

Prisen for bruk av vegen stiger jamt og trutt, mens åpningstida i år kanskje blir bare på ca. 4 måneder. Styret bør gjøre mer for å tiltrekke/ tilfredsstille brukerne ved å fokusere mer på opptakstidspunkt og vedlikeholdfilosofien etter opptak.

Powered by Labrador CMS