Nyheter
Stor jubel: Lokale drosjesjåfører får fortsette med pasientreiser
Fra 1. november skulle Christiania Taxi starte med pasienttransport i Trøndelag. Nå har de bedt seg fristilt fra avtalen. TrønderTaxi, med lokale sjåfører bak rattet, tar over kontrakten.
– Vi har fått en henvendelse fra Helse Midt om å ta over kjøringen og fra 1. november, så nå fortsetter vi som før. Vi fikk en telefon i dag om at Christiania Taxi har sagt fra seg avtalen. Begrunnelsen deres var at de var så dårlig mottatt, forteller John Frode Stokke, leder av Selbu Drosjesentral AS.
Han bekrefter at de kjører for prisen som TrønderTaxi opprinnelig gav i anbudet til Helse Midt-Norge, som er ansvarlig for pasientreiser i Trøndelag, og som sto bak anbudsrunden der kontrakten gikk til Christiania Taxi.
– Mange blir glad!
– Vi er veldig fornøyd. Det er supert, og det tror jeg at mange synes. Vi har allerede fått henvendelser fra folk i bygda om hvordan det skulle bli med sykekjøringen, så nå tror jeg mange blir glad, sier Stokke og legger til:
– For oss er det ikke bare det at folk blir glad, men for vår del betyr det mye rent økonomisk og at vi i det hele tatt kan drive med dette.
Stor jubel i Tydal
Også hos Eggen Taxi i Tydal er det stor glede. Tidligere i dag, når Petter Eggen snakket med Selbyggen, var han veldig bekymret for fremtiden. Omtrent hele livsgrunnlaget hans består av syketransport – hele 95 prosent, og hvis han mistet denne ville det betydd alfa omega og null drosje i Tydal.
– Har de tatt over 1. november så har det vært slutt for oss den 1. desember. Dette er kjempe, så her er det stor glede for tiden. Jeg snakka nettopp med Anders Mauring i TrønderTaxi og John Frode og det er glede over hele linja. Bare glede, jubler en strålende fornøyd Petter Eggen som er eier av Eggen Taxi i Tydal.
– Aldri helse over pris
Christiania Taxi har tidligere vunnet anbudsrunder på pasientreiser flere steder i Norge. I Bergen, Oslo og Voss har lavprisselskapet utkonkurrert lokale drosjesentraler på pris (ekstern lenke), samtidig som klagene har steget betraktelig etter at de tok over.
– Pris går aldri på bekostning av pasienttryggheten, sier assisterende direktør Ragnhild Johansen i Helse Midt-Norge og legger til at det stilles svært strenge og absolutte krav i kravspesifikasjonen som skal imøtekommes av alle leverandører som er knyttet til pasienttransporten.
– Disse kravene er utviklet over lang tid, og i dialog med brukere og leverandører. Kravspesifikasjonen er nå nasjonalt standardisert, men tilpasset lokale forhold i Midt-Norge. Kravene vil gjelde uavhengig om leverandør er etablert i området fra før, eller om det er en ny leverandør som skal etablere seg. Helse Midt-Norge RHF har maks utgangspris for alle priskomponenter, og leverandørene gir et tilbud på denne prisen. På vesentlige punkter i kravspesifikasjonen skal leverandør redegjøre for på hvilken måte disse kravene skal bli ivaretatt i kontraktsperioden. Dersom redegjørelsen ikke imøtekommer kravene vil tilbudet kunne bli avvist.
– Var det andre kriterier enn pris da Christiania Taxi vant anbudsrunden. Som f.eks. lokal kunnskap?
– Overordnet er det slik at offentlige anskaffelser følger et strengt regelverk, og det skal være mulig i en konkurranse for andre enn et etablert marked å gi et tilbud. I henhold til de kravene som vi stiller skal en leverandør gjennomføre oppdragene slik det er bestilt. I henhold til kravspesifikasjonen skal leverandøren ha en opplæringsplan som ivaretar at alle involverte knyttet til kontrakten har god lokalkunnskap, utdyper Ragnhild Johansen i Helse Midt-Norge.
Hvem som skal ha skolekjøringen er fortsatt under vurdering.