Nyheter
Lokale drosjer får ikke kjøre skolebarn lenger
Det er gjennomført anbudskonkurranse for det som omtales som individuelt tilrettelagt skoleskyss med drosje for de elever som ikke kan benytte det ordinære busstilbudet eller skoleskyss med buss. Anbudet ble tildelt Christiania Taxi.
Anbudskonkurransen omfattet alle kommuner i Trøndelag. AtB har også inngått en avtale med kommunene om at individuell skyss med bakgrunn i kommunale vedtak som annen nærskole, trafikkfarlig skolevei mm omfattes av anbudet.
Christiania Taxi fikk anbudet
-For kontraktsområde 6 som dekker Stjørdal, Meråker, Selbu og Tydal kom det inn tilbud fra Trønder Taxi og Christiania Taxi. Kontrakten ble etter evaluering tildelt Christiania Taxi. Kontrakten har oppstart 01.08.21 og frem til oppstart vil det nå foregå oppstartforberedelser for å sikre at alle elever med rett på drosjeskyss får dette i tråd med vedtak og at foreldre og skole får god informasjon om tilbudet til den enkelte elev, opplyser Harald Storrønning, direktør rutetilbud og infrastruktur i AtB.
Christiania Taxi er et Oslo-basert selskap, men de har løyver og avdelingskontor i Trondheim.
Stor skuffelse i Selbu
De lokale drosjeeierne i Selbu og Tydal er tilknyttet Trønder Taxi, som nå mister denne kjøringen, og skuffelsen er stor, spesielt blant drosjeeierne i Selbu, som har hatt denne kjøringen før og som nå mister den til en konkurrent.
-Vi er skuffet, veldig skuffet, sier John Frode Stokke, leder for Selbu Drosjesentral.
Skolekjøring og sykekjøringen er grunnlaget for at de skal kunne opprettholde et drosjetilbud i bygda.
-For oss i Selbu utgjør skolekjøringen i dag ca. 40 prosent av omsetningen. Omfanget varierer fra skoleår til skoleår, og det har alltid vært en viktig del av livsgrunnlaget vårt, sier Stokke.
Arbeidsplasser i fare
Selbu Drosjesentral har anskaffet biler og ansatt sjåfører til denne kjøringen.
-Vi har kjøpt inn utstyr til skolekjøringen. Sist det var anbud ble det stilt krav til alder på bilene og utslipp. Da måtte vi kjøpe inn en ny buss til en million kroner, og med så korte anbudsperioder er ikke den nedbetalt ennå. Vi har også to ansatte sjåfører som hovedsakelig har skolekjøring, sier Stokke.
Anbudet som nå starter 1. august gjelder for 2 år med opsjon på forlengelse i 1+1 år. Nå setter Sebu-drosjene sin lit til anbudet for sykekjøring.
-Får vi ikke beholde den kjøringen blir det veldig dramatisk for oss. Da er det ikke mye igjen å leve av, sier John Frode Stokke.
Betyr ikke mye i Tydal
For drosjeeier Petter Eggen i Tydal betyr ikke skolekjøringen så mye.
-Det betyr ikke mye for meg. Det er nesten ingen slik kjøring i Tydal nå. Det har ikke vært fast skolekjøring på lenge. Det er kun ved sykdom eller når barn blir skadet og ikke kan gå, sykle eller ta buss at vi kan få slik kjøring for kortere perioder. Jeg er derimot redd hvis vi skal miste sykekjøringa. Det er det som er grunnlaget for drosje i Tydal, sier Petter Eggen.
Ingen kommentar fra Christiania Taxi
Vi har sendt en henvendelse til Christiania Taxi for å spørre om hvordan de har tenkt å organisere denne kjøringen, og om de har planer om å etablere base i Selbu eller Tydal, men har så langt ikke fått svar.