Debatt

Selbyggen på lederplass: Kollektivt surr

Publisert Sist oppdatert

Dette er Selbyggens lederartikkel som gir uttrykk for avisens offisielle mening

De siste ukene har kollektivtrafikken vært på avissidene i de fleste aviser i Trøndelag. Lørdag 7. august var det oppstart for nytt anbud i hele Trøndelag. 494 nye busser er tatt i bruk i region- og skoleruter over hele fylket. Det har vært mye om og men i forkant av dette, men alt ser ut til å ha gått relativt greit. Det er en del som tyder på at vi faktisk har fått et mer fornuftig rutetilbud nå enn før. Denne gangen har AtB lagt vekk en del arroganse og har gått i dialog med både kommuner og sjåfører. For Selbus del har det blant annet resultert i at vi har fått tilbake et tilbud fra Trondheim og Stjørdal på kveldstid. Det blir også spennende å se hvordan service- og tilbringertrafikken med drosje til busstakst vil fungere etter hvert.

Denne uka var det skolestart og oppstart for nytt anbud på skolekjøring med drosje. Det endte opp med at Christiania Taxi fikk anbudet på bekostning av Trønder-Taxi og lokale drosjer. Dette har ikke fungert bra. De første dagene var det knapt nok drosjer til stede i dalføret for å kjøre skolebarn, i alle fall ikke der de skulle ha vært. Foreldre raser over situasjonen. Både barn og foreldre er utrygge, og stoler ikke på selskapet som skal utføre transporten. AtB forsikrer at det skal bli bra. Kan vi stole på det når sjåførene ikke kan norsk og ikke kan kommunisere med barna? Det er også total mangel på lokalkunnskap, og selskapet har avslått tilbud fra Selbu kommune om innføring i lokal geografi. Man kan trygt si at Christiania Taxi ikke har vært forberedt på hva som ventet dem, og hva som forventes av dem.

Det er betenkelig når AtB utlyser et slikt anbud og eneste kriteriet som legges til grunn er pris. Hvorfor stilles det ikke krav til kunnskap om lokal geografikunnskap og språk-kunnskaper? Det er tross alt barn ned til fem til seks års alder det handler om, og da er det ingen god start på skolegangen når skoleskyssen ikke kommer. Det er heller ikke bra at foreldre må ta seg fri fra arbeid for å måtte kjøre barna til skolen, fordi skoleskyssen uteblir. Det holder ikke å ringe to timer etter at de skulle ha vært der, for å si at de kommer snart. Her må AtB sette strenge krav til oppfyllelse av kontrakten, og tilgjengelige sanksjoner må brukes! Det holder ikke å påføre foreldre tapt arbeidsfortjeneste og uholdbar arbeidssituasjon for deres arbeidsgivere.

Det er godt kjent at AtB er fylkeskommunens kollektivtrafikkselskap og dermed er fylkeskommunens forlengede arm. Når slike situasjoner oppstår er det ikke bare AtB’s feil, men også mangel på føringer fra eierens side. Det er dermed også fylkespolitikernes ansvar at barn i dette tilfellet blir offer for at pengesekken ikke skal tømmes for fort. Selbyggen har denne uka også satt søkelyset på fylkeskommunens behandling av Miljøpakkens byvekstavtale. Slik vedtaket nå foreligger vil billigere og bedre kollektivtilbud i Trondheim og randkommunene medføre dyrere kollektivtrafikk i flere kommuner utenfor avtaleområdet. Dette var ikke hensikten da regjeringen bevilget 500 millioner til billigere kollektivtrafikk. Det er greit at denne bevilgningen skal brukes i storbyområdet, men det er ikke greit at fylkespolitikerne vedtar en ekstrabevilgning som må bekostes av reisende i andre deler av regionen. Her må vi forvente at det blir ordnet opp, og det før tirsdagens vedtak iverksettes.

Det er åpenbart at både AtB, fylkesadministrasjonen og fylkespolitikerne har en vei å gå, men de må gå fort! Dagens situasjon er ikke til å leve med!

Powered by Labrador CMS