Kultur
Verden skryter av den nye Nergard-plata
2020 har vært et tøft år for musiker og komponist Andreas Nergård. Men nå får han endelig anledning til å vise frem hva han og bandet hans Nergard har jobbet med. Albumet «Eternal White» ble sluppet natt til 21. mai.
– Dette prosjektet har vært en drivkraft gjennom et elendig år, og nå får vi endelig høste inn fruktene, sier Nergård selv.
Allerede godt mottatt
To låter fra det kommende albumet ble sluppet noe tidligere, og lovordene sitter løst hos de som har tatt en lytt.
– Låtene har blitt tatt veldig godt imot, og vi har hatt gode strømmetall på digitale plattformer. Det kan også virke som at vi har truffet en nerve hos det søramerikanske publikumet. Latin-Amerika og Spania har våknet noe voldsomt, forteller Nergård og fortsetter:
– Da vi slapp den første låta fikk jeg mange ektefølte meldinger fra folk som kun hadde fine ting å si. Det er veldig stas.
Soldaten som fryser i hjel
Som nevnt tidligere i Selbyggen, baserer plata seg på karolinernes dødsmarsj over tydalsfjella for drøyt 300 år siden. Ifølge Nergård passer tematikken perfekt til sjangeren teatralsk metal. Han har også måttet gjøre et grundig dypdykk i historien for å gjøre tekstene så troverdig som mulig.
– Det er en sammenhengende historie om en karoliner som fryser i hjel. Fra han begynner å fryse til han dør, opplyser Nergård.
Innslag med gammel helt
Selve Nergard-konseptet har gått fra å være basert på gjesteartister, til å bli en fast band-konstellasjon. Likevel har han fått med seg en gammel helt på låta «Now Barely Three».
– Tim Ripper Owens var ungfolen som tok over i Judas Priest på 90-tallet og er et kjent ansikt i metal-verdenen. Dette innslaget på plata er det som binder det gamle Nergard-uttrykket med det nye, forteller Nergård og legger til:
– Selve grunnidéen min da jeg startet opp Nergard var nettopp det å få jobbe med gamle helter fra barne- og ungdomsår, så det var veldig artig å få jobbe med ham.
Internasjonal lansering
Plata gis ut på det tyske selskapet Pride & Joy Music, og skal lanseres i Europa, USA og Sør-Amerika. Utover sommermånedene skal den også slippes i Japan.
– Jeg er veldig spent på hvordan den blir tatt imot verden over. Det har allerede kommet inn noen anmeldelser blant annet fra Guatemala og Israel, og de hadde mye fint å si om albumet. Så det viser seg at de hører på metal i de landene også, forteller Nergård fornøyd.
Hardt administrativt arbeid
I dagens musikkindustri er det ingenting som kommer av seg selv. Det holder ikke lenger å kun ha talent og lage en god produksjon. Skal man nå ut må det trekkes i mange tråder.
– Det må en god del markedsføring til, og man må bygge fanbaser på flere plattformer samtidig. Særlig Spotify belønner de som har fanskarer av en viss størrelse. Så mye handler også om at lytterne må trykke «følg» på profilen vår der. Er vi heldige kan musikken vår plukkes ut til å være med på en liste som har 500 000 følgere og da er mye gjort, forteller Nergård og fortsetter:
– Det skal uansett bli spennende å se hvor lenge vi klarer å holde på interessen.
Multinasjonal konstellasjon
Bandet Nergard består i dag av vokalist Stefani Keogh fra England, Andi Kravljaca fra Sverige (opprinnelig Bosnia), i tillegg til vokalist Mathias Molund Indergård, gitarist Ørjan Halsan og Andreas Nergård fra Norge.
– Å spille live for folk har vi tenkt å vente med til pandemien har roet seg ned, men jeg har en drøm om å få til noe skikkelig stort i Kalvåa for eksempel, når det åpnes for det. Det hadde vært heftig, avslutter Nergård.