Debatt

Per Avelsgård, Selbu senterparti, foto: Ingar Lien

Selbu SP om taxireformen

Publisert

Dette er et leserinnlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.

Taxireformen

Den nye taxireformen ble innført her til lands 1.nov. 2020. Det var regjeringspartiene med sterk støtte fra FRP som utgjorde flertallet i stortinget i denne saken. Senterpartiet har vært, og er meget kritisk til denne reformen, og de konsekvensene den fører med seg. Spesielt går dette ut over drosjetilbudet i distriktene. Da reformen ble innført ble kjøreplikten som selskapene hadde før fjernet. Før kunne fylkeskommunen og helseforetakene også pålegge næringa å ha biler tilpasset personer med funksjonshemming. Dette er det ikke lenger krav om. I tillegg er de statlige avgiftene på disse bilene økt. Når godkjenningsordningen nå er fjernet, og løyvene sluppet fri kan dette få store konsekvenser. Følgene av dette blir overetablering i byene, og i verste fall ingen tilbud i hele tatt i distriktene. I utkantene er det nå vanskelig å få tak i drosje fordi det ikke lønner seg å kjøre, og fordi kjøreplikten er borte. I Sverige er drosjetilbudet betydelig redusert i distriktene etter en tilsvarende liberalisering. Også her i Selbu vil vi få merke endringene som næringa nå opplever. Vi ser også at de lokale drosjeeierne og deres ansatte taper offentlige anbud til selskaper som ikke har lokalkunnskap, og som overhode ikke kjenner bygda og kundenes ønsker og behov slik de lokale sjåførene gjør. Senterpartiet vil gjøre noe med dette hvis vi kommer i posisjon etter valget. En endring som allerede er gjennomført kan være vanskelig å reversere, men Senterpartiet vil ha tett kontakt med Norges Taxiforbund for å se på forbedringer både på avgifter og arbeidsvilkår for næringa. I en eventuell ny regjering vil denne saken bli høyt prioritert av Senterpartiet. Dette handler om å ha tilgang på velfungerende tjenester NÆR FOLK, i hele Norge

Powered by Labrador CMS