Debatt

Nei til 5-dagers skoleuke

Publisert

Dette er et leserinnlegg som gir uttrykk for skribentenes meninger.

Aller først ønsker vi å presentere noen tall. Tallene baserer seg på medlemsskap i facebookgruppa «Nei til 5-dagers skoleuke». Om gruppa står det at «Medlemsskap i gruppen vil bli brukt til å fremlegge at interessen for 4-dagers skoleuke er stor blant foreldregruppa i Selbu». Alle tall er hentet inn før gruppa ble åpnet for alle onsdag 20/10.

Prosent av elevene som har foreldre representert i facebookgruppa:

1.trinn: 84,1%
2.trinn: 74,3%
3.trinn: 77,3%
Totalt 1.-3.trinn: 78%
Totalt for alle barnehagene i hele Selbu: 70,6%

Vi synes det er litt spesielt at det ikke har blitt gjennomført noen spørreundersøkelse blant foreldrene der konsekvensene av 5-dagers skoleuke blir synliggjort på en tydelig måte. Et resultat av dette er at de folkevalgte ikke har noe å forholde seg til med tanke på hvor mange som ønsker 5-dagers skole og hvor mange som ønsker å beholde dagens ordning (bortsett fra de tallene som vi nå har kommet med). FAU ved de ulike enhetene ble riktignok spurt, men uten at viktige punkt som pedagogisk innhold, organisering, økonomi samt praktiske forhold knyttet til f.eks. skoleskyss og SFO ble belyst. Hvordan skal noen kunne ta reflekterte og begrunnede valg uten at disse forholdene er utredet og belyst? Og for de folkevalgte som skal ta standpunkt i denne saken, henger fortsatt mange av disse problemstillingene i luften, spesielt det som går på pedagogisk innhold og organisering. Går det an å stemme fram noe man vet så lite om?

Det er mange aspekter i denne saken, men hvilke hensyn skal veie tyngst? Er det heltidskultur eller er det hensynet til barna som er viktigst? Vi mener definitivt at det må være barna. Så kan man jo alltids spørre seg hva som er barnets beste og hvem det er som skal avgjøre hva som er det beste for hvert enkelt barn. I de aller fleste tilfeller er det foreldrene som ser sine barn best og vet hva som fungerer godt for dem. En fridag, et pusterom fra hverdagens kjas, er så absolutt av det gode. Det er i dagens samfunn nok av opplegg og pålagte aktiviteter for barna våre. Å selv, sammen med mamma, pappa eller andre voksenpersoner, kunne bestemme og gjøre helt andre ting en dag innimellom, er en utrolig god avveksling for et barn. Vi må huske på at dette gjelder de aller yngste barna (etter 6-årsreformen i 1997, barn helt ned til 5 år).

Det har ikke kommet noen nye føringer fra sentralt hold i forhold til økning av antall timer for de minste barna. Barna i selbu får akkurat samme antall undervisningstimer som barn i andre kommuner. Det er ingen forskning som gir klare signaler på at 5-dagers skoleuke gir et bedre læringsutbytte. Dette nevnes også i utredningen fra i vår på s. 3 «Tydelige negative eller positive effekter på læringsutbyttet er det vanskelig å argumentere for med vårt datagrunnlag.» og på s. 12 «Det har imidlertid ikke lyktes å finne forskningsbasert belegg for å hevde at elevene oppnår bedre leseferdigheter ved å gå over til 5-dagers skoleuke.» Hvorfor haster det da så voldsomt med å gå over til en annen ordning enn den som de fleste foreldrene i Selbu ønsker? Økonomi er også en faktor oppi det hele. Etter et kommunen nylig la ned en grendaskole, synes det noe merkelig at de nå ønsker å bruke så mye penger på en omorganisering av skoleuka. I den ekstra utredningen som administrasjonen leverte som svar til HUHOK, sier også de at «En utvidelse av skoledagen til heldag vil føre til lengre undervisningsdager enn de har i dag og gir kommunen samtidig større kostnader. Kommunen må vurdere å fortsette med dagens ordning i stedet for å utvide til heldag.

Argument som tilhengerne av 5-dagres skoleuke bruker som vi stiller spørsmålstegn ved:
Det er 5-dagers skoleuke i de fleste andre kommuner.

Det er fint å se til andre kommuner for å få innspill, men dersom noe fungerer godt i egen kommune, hvorfor skal det da endres? I Selbu gir flesteparten av foreldrene (se våre tall) uttrykk for at dagens ordning er god og ønsker å fortsette med den. Det er også et poeng å se på demografien i Selbu. Etter nedleggelsen av grendaskolene, har mange skolebarn i Selbu en forholdsvis lang reisevei. En del må ta både taxi og buss for å komme seg på skolen. Det er heller ikke slik at alle skolebussene kjører rett etter at skoledagen er ferdig, så dagene blir lange. Det kan derfor være godt å ha denne ene fridagen en gang annenhver uke.

Skolehverdagen blir mer forutsigbar med 5 dager i uka på skolen.

Dette er et argument vi stusser over. For hvem blir skolehverdagen mer forutsigbar? Og på hvilken måte blir den mer forutsigbar? Forutsigbarhet handler i stor grad om planlegging. Dersom planleggingen er god, blir en 4-dagers uke like forutsigbar som en 5-dagers. Dette blir et rimelig vagt argument slik det står.

Heltidsstillinger – det blir lettere for folk som ønsker å jobbe i heltidsstillinger.

Dette høres noe merkelig ut, da det finnes et SFO-tilbud som foreldre kan benytte seg av på frionsdagen. Det skulle derfor være like lett å jobbe i 100% stilling i Selbu som i hvilken som helst annen kommune. Det er heller ingen automatikk i at folk som i dag går i reduserte stillinger, ønsker å øke stillingene sine til 100% selv om 5-dagers skoleuke skulle bli innført.

4-dagers skoleuke vil være et hinder for å få tilflytting til Selbu.

Så lenge det er et tilbud om SFO, kan vi ikke se at 4-dagers skoleuke skal være noe hinder for folk som flytter hit. Kan hende blir det faktisk sett på som et gode at ungene har en fridag annenhver uke. En del som flytter ut fra sentrumsnære strøk, søker en litt roligere livsstil og da passer en fridag godt inn. For å øke tilflytting kunne heller Selbu kommune styrket barnehagetilbudet slik at tilflyttere (og vi som allerede bor her også) kan tilbys barnehageplass i samme barnehage for søsken og helst slik at de slipper å kjøre hele bygda for å levere barn.  

 «Sårbare» barn får det bedre med 5-dagers skoleuke.

Hva er definisjonen på et «sårbart» barn?  I utredningen kan dette vanskelig leses på noen annen måte enn barn som har det vanskelig hjemme. Disse barna skal selvfølgelig fanges opp og gis gode tilbud, men det er det mulig å gjøre også innenfor dagens ordning. Også er det vel slik at en ekstra skoledag ikke løser de problemene som disse barna har. Her må man jobbe på andre måter og med andre instanser involvert. Vi må heller ikke glemme de barna som er «sårbare» på skolen. De som synes at lange perioder med frilek både er utrygt og lite forutsigbart. For disse barna vil en utvidelse av skoleuka med bl.a. mer frilek øke sårbarheten.

I barnehagen er det greit at ungene går 100 %, men når de kommer på skolen trenger de en fridag.

For det første er det ganske stor forskjell på det å være barnehagebarn og det å være skolebarn. Selv om skolene er flinke til å legge opp til gode dager for elevene som inkluderer lek og fysisk aktivitet, stilles det langt strengere krav enn i barnehagen. Når det gjelder barnehage, finnes det kun tilbud om 50% eller 100% plass. Da sier det seg selv at langt de fleste velger 100% plass. Det betyr imidlertid ikke at plassen benyttes fullt ut. Dersom dette skal brukes som et argument for 5-dagers skoleuke, burde det vært gjort noen undersøkelser som viser hvor mye 100% barnehageplasser i virkeligheten benyttes.   

Det vil oppstå et sosioøkonomisk press.

I Selbyggens sak etter formannskapsmøtet antydes det at det kan oppstå et sosioøkonomisk press med tanke på hvem som har barna hjemme og hvem som har barna på SFO. En slik uttalelse synes noe uheldig, da den antyder at vi har et klasseskille mellom foreldrene i Selbu. Vi tenker at det må bli opp til foreldrene hvilken løsning de velger for sine barn og det kan være mange ulike grunner til at foreldre velger som de gjør. For dem som velger å ha en fridag annenhver uke sammen med barna (det betyr ikke nødvendigvis at de har redusert stilling en gang), vil vi tro at det i nesten 100 % av tilfellene er kjærkomment og ikke ansett som tvang eller press fra andre. Vi har heller ikke oppfattet at noen mener det er «mindreverdig» å ha barna sine på SFO på frionsdagen. Man må passe seg slik at ikke debatten blir dreid i retning av å skape «tapere» og «vinnere» blant foreldrene. At det er mødrene som blir hjemme? Det stemmer nok at det er mest mødre, men det er også en del fedre som etterhvert har tatt denne fridagen. Uansett så må det bli en beslutning som hver enkelt familie bør ha mulighet til å ta selv.

Tap av pensjonspoeng.

Mødrene (for det er jo de som ifølge uttalelser fra representanter i formannsskapet er hjemme på denne frionsdagen) vil tape pensjonspoeng. En reduksjon i arbeidstida pga 4-5 dagers skoleuke, vil for en i 100 % stilling utgjøre 10 %. Nå har ikke vi regnet på dette og det vil jo uansett variere hvor mye en slik reduksjon vil utgjøre for den enkelte. Vi tror for øvrig at de fleste i dag er bevisst på dette med pensjon og vet å ordne seg slik at det blir til minst mulig ulempe.

Alt handler heller ikke om penger og opptjening av pensjonspoeng. For de fleste foreldre er dette et verdivalg. De anser det som en større verdi i livet å få tilbringe noen ekstra dager sammen med ungene sine. Dager som ikke kommer tilbake, men som kan gi barna gode minner og fine erfaringer, som de kan putte bak i livets ryggsekk.

Helt til slutt har vi en oppfordring til de folkevalgte. Husk at dere er valgt for å representere folket. Lytt derfor til det flesteparten av foreldrene i Selbu ønsker og la dagens ordning med en fridag for de minste bestå. Sett barna først og ha såpass tro på foreldrene at de greier å velge gode løsninger for barna sine.

Powered by Labrador CMS