Debatt

Nei til 5 dagers skoleuke for elever fra 1. til 4. trinn.

Publisert

Dette er et leserinnlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.

For de som ikke er kjent med saken, så har elever fra 1. trinn til 4. trinn en fridag hver fjortende dag som er lagt på en onsdag. For tredje trinn betyr dette f.eks. skole ifra 08.30 – 14.00 i ni av ti dager. Dette er en sak som har engasjert mange, og selvfølgelig forsetter å engasjere. Undertegnede er far til en gutt som går i tredje trinn, og vi er således en familie som blir direkte berørt av en eventuell endring.
   Jeg har fulgt saken ifra 2018, og har på en måte ikke involvert meg så mye på bakgrunn av at jeg har hatt tillit til at våre folkevalgte ikke har gått for en slik løsning. Avgjørelsen i formannskapet har således skremt meg på banen. Slik jeg har forstått saksgangen var formålet den gang at femdagers skoleuke skulle utredes med hovedfokus på om en slik organisering kunne skape et bedre læringsutbytte for elevene.

I tillegg skulle nedenforliggende punkt belyses.
– Pedagogisk innhold
– Organisering
– Økonomi
– Praktiske forhold knyttet til skoleskyss og SFO

Jeg har lest gjennom alle høringssvar ifra de forskjellige FAU, og på meg virker det som at flere av disse har besvart oppgaven med en høy porsjon usikkerhet på hva de svarer på. Med det mener jeg at spørsmål er blitt stilt uten at konsekvenser på godt og vondt er blitt på forhånd godt nok kommunisert. Å starte en spørreundersøkelse rettet mot de forskjellige FAU før belysning av disse 5 punktene vitner for meg i beste fall om dårlig planlegging/arbeidsmetodikk eller i verste fall om et ønsket utfall.

Jeg tenker her på belysning av:
1. Hvordan løses antall timer per uke? Skal vi få ukeplaner der sluttid vil variere ifra dag til dag?
2. Økes timeantallet for å gi mer rom for lek og fysisk aktivitet?
3. Hvordan skal praktiske forhold knyttet til skoleskyss og SFO løses?

I saksframlegget vises det blant annet til at «Ansatte i skole og barnehage antyder at modellen med femdagers skole kan gi bedre læringsutbytte for elevene gjennom jevnere fordeling av undervisningstimer med flere og kortere skoledager.» Dette tolker jeg dithen at hovedmålet den gang var å få ned antall timer per dag gjennom kortere skoledager fordelt på hele uken. Dette tror jeg vil for enkelte tilsi at elevene må være lengre tid på skolen da flere av oss må benytte SFO for disse elevene. Ut ifra egen situasjon er det som forelder lettere å forholde seg til en «annerledes dag» hver fjortende dag, enn å skulle få kabalen til å gå opp hver dag.  
  

Ut ifra det jeg leser, og hører, virker det som om saken har dreid bort ifra utredningen vedrørende læringsutbytte, og barnas beste, til å finne argumentasjon som passer i et «helhetsbilde» som enkelte av våre folkevalgte har dannet seg. Synes det er kjempetrist når flere av våre folkevalgte og andre tillegger oss foreldre meninger, holdninger og har en realitetsforståelse som vi absolutt ikke kjenner oss igjen i. Merkelig argumentasjon som brukes for å fjerne det veldig mange ser på som et gode, først og fremst for våre barn, men også som en valgfrihet for oss foreldre.
  

På meg oppleves mye av argumentasjonen som brukes som en arroganse i forhold til at vi ikke vet vårt beste i forhold til bruk av deltid, hva vi får pensjonsutbetalinger, at vi ikke vet hva det beste er for våre barn, at vi er gammeldagse osv. For oss er mye av argumentasjonen som brukes et direkte angrep på familieverdiene våre og de valg vi har tatt. Valg vi ikke fikk da barna våre var i barnehage, i og med at en barnehageplass er enten 50% eller 100% (ja, vi tok fri flere dager enn vi måtte den gang).  At noen velger å arbeide deltid, at barna er med på fjøsstell en dag eller tilbringer tid med besteforeldre skal gi oss dårlig samvittighet, og være med å stigmatisere oss foreldre for å være personer som tar ukloke valg, provoserer meg så inderlig.
  

Jeg er medlem av facebook gruppen «NEI til 5 dagers skoleuke i Selbu Kommune» der vi i skrivende stund er 477 medlemmer. Over 75% av foreldrene til de det gjelder er medlemmer, samt en god del besteforeldre. Jeg er så troskyldig at jeg fortsatt setter min lit til at våre folkevalgte er i stand til å ta innover seg en realitetsforståelse som samsvarer med hva de fleste foreldrene til barna de skal bestemme over opplever. Og jeg setter min lit til at de folkevalgte klarer å se et helhetsbilde på den beslutningen de skal ta på mandag som samsvarer med vår virkelighet, og ikke et helhetsbilde som tegnes av andre basert på synset argumentasjon av ikke berørte personer.
  

For ordens skyld vil jeg presisere at det som passer for en kommune trenger ikke passe for en annen basert på f.eks. demografi. Hadde jeg vært folkevalgt og tatt meg tid til å lese all den svært gode og bra argumentasjonen som denne facebook gruppen har kommet med; da hadde jeg ikke vært i tvil på at vi må sette barna først, og tillegge foreldrene den egenskap at de er i stand til å velge det beste for sine barn. Så får vi foreldre velge de folkevalgte som er de beste for vårt samfunn når den tid kommer gjennom både personstemmer og «slengere».
  

Jeg er stolt over å være innflytter i en kommune som tør å være annerledes, selv om vi begge pendler ut av denne for å arbeide både med heltids- og deltidsarbeid.

Kjære politikere, vær så snill å ikke rokke ved denne følelsen.

Powered by Labrador CMS