Fælk & følk

Iris Yvonne Martinsen-Aune og Jintana Guldseth med Nordlyssjokoladen. Arkivbilde.

Jentene på tunet har tatt gull igjen!

Publisert Sist oppdatert

«Enestående sjokolade» er bedømmelsen Nordlyssjokoladen fra Sjokoladefryd får under London Awards 2020. Håndmalte biter og særdeles gode råvarer var det som skulle til for å vinne den gjeve prisen. Den eksklusive sjokoladen som produseres i Øverbygda i Selbu har tatt Norge med storm, og kanskje blir den snart å finne i utlandet?

– Jeg snakker med deg samtidig som jeg vasker gulvet, sier Iris Yvonne Martinsen-Aune, når Selbyggen ringer. Hun er Chocolatier chef, gründer og daglig leder for Jentene på tunet og Sjokoladefryd. Det er en travel, men veldig sympatisk lofotværing vi har på tråden, som tydeligvis ikke lar seg affisere av prisen. Det er mye sjokolade som skal produseres og det er et nytt lokale som skal ferdigstilles.

Fortell om prisen da, Iris.

– Vi ble oppfordra av en på Instagram til å melde oss på, og tirsdag fikk jeg beskjed om at vi har vunnet. Vanligvis sender vi inn de fineste sjokoladene til slike konkurranser. Vi hadde en ordre fra London, men Mariann på teamet hadde allerede sendt en pakke. Jeg fikk ikke kvalitetssikret, sier Iris Martinsen-Aune.

Å kvalitetssikre var tydeligvis ikke nødvendig. Med seieren i boks, sier Iris at hun er nok mest opptatt av å produsere sjokolade.

– Det er Eivind (ektemann, red.anm.) som er bedriftens forretningsutvikler, og som har kontroll på konkurranser, sier hun.

Hva gjør dere når dere vinner en slik gjev pris?

– Da takker vi og bukker, og så produserer og maler vi videre. I Nordlyssjokoladen er det ingen biter som skal være like. Vi er 5-6 jenter som maler bitene for hånd, og alle har fått opplæring her. Det er kjempetrivelig, sier Iris.

Den eksklusive Nordlyssjokoladen har vunnet mange priser. Hver bit, med smak av solbær, salt karamell og aprikos, er håndmalt og inspirert av Norges vakreste eventyr og himmelens magi – Nordlyset. Foto: Therese Lee Støver

Vinner pris etter pris

Å vinne priser er ikke ukjent for Jentene på tunet. De har vunnet International Chocolate Awards i 2017, 2018 og 2019. I januar i år vant Nordlyssjokoladen kategorien Årets Forsprang i Det Norske Måltid, mat- og drikkevarebransjens Oscar-utdeling. Den har blitt vinner av årets produkt på Matfestivalen i Trøndelag og ble omtalt som Norges flotteste matsuvenir. Den vant International Chocolate Awards 2018 og ble finalist i Det Norske Måltid 2019.

Hva er det som gjør at dere vinner så mye?

– Det er nok en kombinasjon av håndverket og smakseksplosjonen. Alle bitene er håndmalt og råvarene er utvalgt med omhu. Det skal være eksklusivt, og derfor kommer de også i en fin innpakning. Det er en story rundt emballasjen. Jeg tror at det som gjør Nordlyssjokoladen ekstra interessant og spesiell er at den er et fint produkt for turister. Den er typisk norsk og har fått det fantastiske nordlyset på fremsiden. Den er spektakulær, samtidig som den er spiselig, sier Iris, og forteller videre:

– Ideen kom da jeg sto på en flyplass i Norge, i en seksjon som heter «Our finest chocolate». Utvalget er det samme over hele verden og det er mange turister som kjøper her. Da tenkte jeg, det må være mye mer artig for en turist fra for eksempel Japan å ha med seg håndlaga sjokolade med bilder av nordlys. For nordlysturismen har virkelig tatt av, vi ser det veldig i Lofoten og i Tromsø, sier Iris, som selv er lofotværing.    

De jobber mye med smakseksplosjoner, og målet er at du får et skikkelig poff i munnen når du spiser sjokoladen. Salgstallene vitner til at de har nådd målet.

Hvor mye sjokolade selger dere?

– Selv om det er sommer og veldig varmt er det overraskende mye sjokolade som går ut. Jeg har ikke full oversikt, det er Eivind som sitter på tallene. Vi leverer til posten som henter hos oss tre ganger i uka. Vi selger vanligvis ikke mye på sommeren, men jula er høysesong. Det går overraskende fort, og snart må vi begynne å forberede oss til jul, sier Iris.

Sjokoladen er ferskvare og har en holdbarhet på tre måneder. De siste årene har sjokoladen blitt tatt inn i sortimentet på flere og flere kjeder og butikker over hele landet. De har nå over 300 utsalgssteder i Norge, fra Hurtigruta, eksklusive delikatessebutikker, blomsterbutikker, landhandlere og dagligvarebutikker.

Iris Martinsen-Aune har skapt sjokolade som har tatt Norge og verden med storm. Nå blir det snart også kafé oppi Bardogar´n. Foto: Therese Lee Støver

Nytt lokale og kafé

Tidligere drev Jentene på tunet med låvebryllup, konfirmasjoner og konferanser. Nå har de investert 10 millioner kroner til å ombygge fjøset på nesten tusen kvadratmeter til sjokoladeproduksjon.

Hva er videre mål fremover?

– Nå bruker vi tida på å komme oss på plass i det nye produksjonslokalet. I løpet av sommeren skal vi også åpne en kafé. Det er sjokolade vi skal holde på med, men vi har lyst til å kunne be folk inn på kaffe og noe å spise. Det er mange som spør om når vi åpner, men jeg vet ikke enda. Vi åpner når vi er klar, sier Iris.

London Magazine og eksport

Som en del av premien som vinner av London Awards 2020 får de en artikkel om seg i London Magazine for å promotere produktet.

Har dere noen planer om eksport?

– De mente at vi absolutt burde begynne med eksport. Vi har fått forespørsler tidligere, og vi har solgt på et julemarked i London før, og Innovasjon Norge og Visit Norge har brukt sjokoladen mange steder. Vi skal ikke forhaste oss, for det er mange regler å sette seg inn i når man begynner med eksport. Og det er mange i Norge som fortjener vår oppmerksomhet, sier Iris og fortsetter:

Nå handler det bare om tid. Vi har vokst veldig fort, og det er hele tiden mye å holde på med og mye å sette seg inn i. Jeg ser ikke bort fra at vi kommer i mål med dette også, avslutter Iris Martinsen-Aune, Chocolatier og daglig leder av Jentene på tunet.

Powered by Labrador CMS