Nyheter

Hanne Sundal Kulseth ved Tverrfaglig opplæringskontor for Neadalen (TONE) mener det er viktig med tett samarbeid mellom opplæringskontoret, lærebedriften og videregående.

Gode resultater på fag- og svenneprøver

Publisert Sist oppdatert

– Det ble knakende gode resultater. Dette vitner om svært god kompetanse i dalførets bedrifter, sier Hanne Sundal Kulseth.

Hun er daglig leder i Tverrfaglig opplæringskontor for Neadalen (TONE).

I år har det vært 13 fag- og svenneprøver i Neadalen, og alle lærlingene fikk bestått eller bestått meget godt. Over flere år har lærlingene i Neadalen fått gode resultater sammenligna med resten av landet.

Dersom man gjennomfører lærlingeløpet og tar fagbrev eller svennebrev har man mange muligheter. Man kan være fagarbeider, gå fagskole eller ta påbygg til generell studiekompetanse.

Godt samarbeid med bedrifter

I begynnelsen av læretida går mye av tida med til opplæring, men etter hvert deltar lærlingene i de vanlige arbeidsoppgavene på arbeidsplassen. Gjennom lærlingeløpet får lærlingene faglig veiledning i bedriftene.

– Vi har et godt samarbeid med bedriftene i dalføret, og de er veldig positive til å ta inn lærlinger. Sammen greier vi å skape et opplæringsløp for lærlingene som fungerer bra for alle, sier Sundal Kulseth.

Hun er ofte ute i lærebedrifter og har samtaler med både lærlinger, veiledere og bedriftsledere, hvor de etterser at de fastsatte målene og retningslinjene blir fulgt.

Viser at lærlingene er motiverte

Hvert år gjennomfører Utdanningsdirektoratet en lærlingundersøkelse. Der får lærlinger og lærekandidater si sin mening om lærings- og arbeidsmiljøet på arbeidsplassen.

I siste undersøkelse, som ble gjennomført i fjor, kom det fram at lærlingene i Neadalen er svært motivert for å lære i bedrift. De fleste oppgir at de har valgt riktig retning, og de er i stor grad fornøyd med opplæringa de har på arbeidsplassen.

Alle lærlingene som svarte på undersøkelsen sier de trives i svært stor grad på arbeidsplassen og med arbeidskollegene. Alle anbefaler bedriften til andre som skal begynne i lære.

Resultatene fra årets lærlingundersøkelse kommer på nyåret.

Bedriftene roser lærlingene

Samtidig gjennomføres lærebedriftsundersøkelsen. Der får lærebedriftene si sin mening om lærings- og arbeidsmiljøet på arbeidsplassen.

Resultatene fra i fjor viser at bedriftene mener lærlingene er faglig forberedt etter opplæringa i skolen. De oppgir videre at lærlingene har god forståelse for kravene i arbeidslivet og er motivert for å lære.

De fleste bedriftene bruker yrkesfaglig fordypning (YFF) som rekrutteringsarena. Når det gjelder samarbeid med skolen angående YFF er bedriftene litt delte i sine meninger.

Resultatene fra de to undersøkelsene brukes av lærebedrifter, opplæringskontor, fylkeskommuner og den statlige utdanningsadministrasjonen til å analysere og utvikle læringsmiljøet. Data fra undersøkelsene kan også bli brukt til forskning.

Tett oppfølging

– Hva tror du er grunnen til at Neadalen skårer såpass bra i lærlingundersøkelsen og lærebedriftsundersøkelsen?

– Jeg tror at tett oppfølging ute i bedriftene er viktig. Et godt samarbeidet mellom opplæringskontoret, lærebedriftene og videregående er også en suksessfaktor. Vi følger elevene tett gjennom åra på videregående og deretter gjennom tida som lærlinger. Både skoletida og lærlingetida blir sett på som én sammenhengende helhet. Og ikke minst så har vi flinke ungdommer i dalføret, sier Hanne Sundal Kulseth.

Denne uka har Selbyggen fokus på lærlingeløpet. Les også:

Powered by Labrador CMS