Debatt

Bell skole.

Min mening: Svar til Utdanningsforbundet

Publisert

Ansatte er kommunens viktigste ressurs. Vi har engasjerte og dyktige ansatte som hver dag bidrar til at barna våre får en trygg og god oppvekst. De siste årene har Selbu, i likhet med nær sagt alle andre kommuner i Norge, dessverre opplevd et synkende barnetall (vi skulle så gjerne ønske at det motsatte hadde vært tilfelle). Vi mottar derfor mindre overføringer fra Staten for å drive de kommunale tjenestene. I takt med at det er færre barn som trenger et undervisningstilbud og dermed mindre penger å drive skole for, ser vi oss derfor nødt til å redusere antall årsverk på oppvekst.

1. Målet innen oppvekst i framtidas Selbu er å legge til rette så godt som mulig for en oversiktlig, trygg, god og aktiv oppvekst for våre barn og unge. Dette både innenfor de rene kommunale tilbudene og øvrige fritidstilbud.

2. Vi mener at Selbu allerede er et godt og attraktivt sted å bo, spesielt med tanke på barns oppvekstvilkår. Med tanke på lærertetthet har vi i mange år ligget godt over den vedtatte lærernormen. Vi vet at mange kommuner, spesielt store kommuner som blant annet Trondheim, sliter med å oppfylle lærernormen. Dette er en utfordring som Selbu og mange andre mindre kommuner ikke har. Ved utgangen av 2019 trengte faktisk hele 22 prosent av offentlige grunnskoler flere lærere for å oppfylle lærernormen. Når det gjelder bostedsattraktivitet er det flere ting enn de rene barnehage- og skolefaglige momentene som teller. Dette kan være attraktive fritidstilbud, der vi ser at arenaer for uorganisert aktivitet blir mer og mer viktig, godt tilbud av tomter i ulike prisklasser og bruktboliger innen ulike kategorier, logistikk i forhold til arbeidsplass og henting/bringing av barn, arbeidsplasser lokalt, digital infrastruktur som fiber, og mange flere momenter. Poenget er at vi på mange områder må legge ned en innsats for å gjøre Selbu til en enda bedre plass å bo, og dess flere vi får til å framføre det positive budskapet i form av egne opplevelser, dess bedre vil vi lykkes. Som en fotnote kan vi ta med at vi får veldig mange positive tilbakemeldinger på barn og unges oppvekstvilkår i Selbu, og at mange vektlegger nettopp dette når de velger å bosette seg i bygda.

3. Vi tror det er veldig få kommuner rundt om i Norges land som kan påberope seg en skolestruktur basert utelukkende på pedagogiske argumenter. Skolestruktur tar for seg mange elementer, ikke minst logistikkmessige. For Selbu, som nær sagt alle andre kommuner over det ganske land, er nok dette også fasiten her.

Powered by Labrador CMS