Debatt

Geir K. Hus, markeds- og informasjonssjef i Landslaget for lokalaviser.

Kronikk: Nå må også kommunene og annonsørene ta vare på lokalavisene!

Publisert

Særligkommunene må nå kjenne sin besøkelsestid og bruke lokalavisene somannonsekanal. Slik vil innbyggerne få viktig informasjon i krevende tider.Samtidig vil kommunene bidra til at lokalsamfunnet har en oppegående lokalavis ogsånår den verste korona-tiden er over. Det er i alle sin interesse.

Lengefør korona-krisen slo inn over oss, la ANFO Annonsørforeningen fram sin årligestore studie blant norske annonsører. I ANFOs annonsørrapport står det at 86 %av norske annonsører støtter utsagnet om at det er viktig at norske medier haren positiv utvikling. Og at «81 % av norske annonsører har betydelig størretillit til kvaliteten på eksponeringen i norske medier enn i utenlandske».Samtidig er veldig mange av de samme annonsørene bekymret for dominansen tilGoogle og Facebook. ANFO er tydelig i sin oppsummering: Norske annonsører heierpå norske medier.

Densamme holdningen oppdaget vi i Landslaget for lokalaviser (LLA) da Kantar foren god stund siden spurte et par hundre av lokalavisenes annonsører om hva somvar viktigste grunn til å bruke lokalavisa. Heldigvis, og selvfølgelig, var detviktigste for den lokale skobutikken, matvareforretningen, frisøren ogbilforhandleren at de gjennom annonser i lokalavisene ville få kunder inn ibutikken. Samtidig oppdaget vi at nesten 25 % av de som deltok i Kantar og LLAsundersøkelse, faktisk også var opptatt av å støtte lokalavisa økonomisk! Itillegg til å bruke markedsføringspenger på å få fram eget budskap, er mangeannonsører genuint opptatt av å ha en lokalavis i lokalsamfunnet.

Nåer vi inne i en tid der både tradisjonelle annonsører, men ogsåkommunedirektører, rådmenn og lokale politikere, i praksis kan vise at devirkelig mener å støtte opp om norske medier og lokale aviser.

Tillitentil norske medier og lokalaviser, som både LLA og ANFOs undersøkelser avdekker,må lokalavisene forvalte med stor respekt. Det er jeg overbevist om at lokalavisenegjør – også nå når korona-krisen har snudd opp ned på hverdagen til oss alle.Det er lokalavisene som har sendt sine medarbeidere inn på hjemmekontorene, mensom får ut løpende og livsviktig informasjon til innbyggerne. Nærmest fra timetil time serverer lokalavisene samfunnsviktig informasjon på nett og mobil sominnbyggerne trenger for å få den nye hverdagen til å gå rundt. Og én ellerflere ganger i uka kommer nyheter, bakgrunnsinformasjon og intervjuer ipapirutgavene. På samme måte som alle andre i lokalsamfunnet nå gjør sitt allerbeste fra morgen til kveld, viser lokalavisenes medarbeidere en imponerendeinnsats for å formidle livsviktig informasjon til innbyggerne.

Dettearbeidet koster penger! Vanligvis lever en typisk lokalavis både avannonseinntekter og abonnementsinntekter. En god del av de minste lokalavisenefår også en slump penger i produksjonsstøtte fra staten. Dessverre stuper annonseinntektenetil lokalavisene når korona-viruset herjer. En spørreundersøkelse vi i LLAgjennomfører blant våre rundt 115 medlemsaviser i disse dager, dokumenterer etdramatisk fall i annonseinntektene. Blant de lokalavisene som har svart iskrivende stund, har over halvparten av avisene en nedgang på mellom 50 og 90 %av de lokale annonseinntektene. Mange har mistet over 90 % av inntektene! Samtligelokalaviser merker et betydelig fall i annonseinntektene, blant annet fordi såmange lokale butikker stenger og andre aktiviteter i nærmiljøet er innstilt.Lokalavisenes fall i annonseinntektene er et speilbilde av det som skjer inærmiljøet og i kommunene. I tillegg har flere av de store matvarekjedene tattpause i avisannonseringen, i frykt for at kundene skal hamstre tilbudsvarer imatbutikken. Også dette gjør at lokalavisene taper betydelige annonsekronerhver eneste dag.

Medalt dette i bakhodet, har vi i LLA og lokalavisene en klar oppfordring som kanvære til god hjelp for fellesskapet: Staten og kommunene må bruke lokalaviseneogså som annonsekanal! Joda, avisene formidler selvsagt livsviktig informasjonpå redaksjonell plass, men nå må lokale politikere, kommunedirektører ogrådmenn vise i praksis det som også andre annonsører er opptatt av; å ha norskeredaktørstyrte medier både i gode og dårlige tider. Det kan kommunene bidra tilgjennom å kjøpe annonseplass i lokalavisene, der de informerer innbyggerne omhvordan de skal forholde seg til korona-krisen lokalt. Gode hygiene-råd,informasjon om kommunenes helsetiltak og nye åpningstider i de kommunaletilbudene er bare tre eksempler på det som kommunene kan fortelle om i annonsene.Behovet for informasjon er stort.

Samtidig som kommunene bør kjenne sin besøkelsestid og bruke lokalavisenes annonsemuligheter på nett og papir, bør også staten, blant annet Helsedirektoratet, kjøpe annonseplass i samtlige aviser i Norge for å få fram viktig informasjon til innbyggerne. Staten og kommunene har et felles ansvar. Heldigvis har engasjerte lokalpolitikere og dyktige kommunearbeidere fullmakter til å gå i gang allerede i dag med å bruke lokalavisene som annonsekanal. Slik kan de bidra til å ha en god lokalavis også når vi er ute av unntakstilstanden. Å ha en livskraftig lokalavis også til høsten, har innbyggerne og fellesskapet stor nytte og glede av.

Dette innlegget var først publisert hos Medier24.no

Powered by Labrador CMS