2 av 10 skifter ikke dekk

Neste helg kan alle legge om til piggdekk hvis de ønsker. De fleste skifter til piggfrie vinterdekk, men i en fersk spørreundersøkelse for Tryg Forsikring svarer 2 av 10, tilsvarende over en halv million personbiler, at de ikke skifter dekk, men kjører med piggfrie vinterdekk hele året.

Slitte piggfrie vinterdekk Foto: Shutterstock
Publisert Sist oppdatert

– Piggfrie vinterdekk er ikke et universelt helårsdekk, og kjører du med de året rundt kan du være helt sikker på at sol og varme har svekket gummien slik at dekket virker dårligere når det kommer på vinterføre med snø, sørpe og is igjen. Og jo eldre dekket er, jo dårligere er det på vinterføre, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.

Mange kjører med gamle vinterdekk

Undersøkelsen avdekker i tillegg at over 100.000 personbiler kjører på vinterdekk som er seks år eller eldre. Hver dag skjer i snitt over tusen trafikkulykker i Norge, og i overgangen mellom høst og vinter er tallet enda høyere.

 – På denne tiden av året ser vi mange bilskader etter småkollisjoner som skyldes glatt føre, ofte i kombinasjon med slitte vinterdekk. Det finnes ikke noe fasitsvar på når vinterdekk må skiftes, men er de brukt i fem år eller mer er dekkets egenskaper vesentlig svekket i forhold til nye, selv med lovlig mønsterdybde. Hardere gummi gir dårligere veigrep på vinterføre, sier Gjermund Hjell, daglig leder i AutoMester, en landsdekkende kjede av bilverksteder.

Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Tunge elbiler sliter mye på dekkene 

Et utviklingstrekk ved hjulskift de siste årene er at bilparken består av flere og flere elbiler. Disse er som regel tyngre enn fossilbiler, og også dekkene er større og tyngre.

– I forbindelse med hjulskift ser vi mange eksempler på at dekkene slites fortere enn før, spesielt på de tyngste elbilene. Ikke sjelden anbefaler vi utskifting etter kun 3 års bruk, da dekkene er veldig slitt. Det handler ikke bare om økt vekt og større dekk, men mange elbil-eiere kjører også mer bil enn før når de går fra fossil til en tyngre elbil. I tillegg kjører man annerledes med elbil, ofte med større akselerasjon på motorveien, sier Hjell. 

Hvert år skjer en rekke ulykker som skyldes hjul som har løsnet i fart, gjerne kort tid etter hjulskift. Husk derfor å etterstramme hjulboltene etter to-tre mils kjøring.

Vinterdekk skal ha minimum 3 mm mønsterdybde. I Nordland, Troms og Finnmark kan man bruke piggdekk fra 15. oktober, mens det for resten av landet er 1. november som gjelder.

Spørreundersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 2.-7. oktober gjennomført til sammen 1000 CAWI-intervjuer med personer 18+ år.

Powered by Labrador CMS